Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geçiş Metalleri Kimyası | KIM 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT TUNA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Periyodik tabloda geçiş metalleri olarak yer alan ve anorganik kimya açısından eşsiz ve kendilerine özgü özelliklere sahip olan bu grup elementleri özellikle son yıllardaki teknolojik gelişmeler ışığında yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle organometallik bileşiklerden katalizörlere kadar uzanan bu geniş uygulama ve çalışma alanlarından dolayı geçiş metalleri ve bileşiklerinin özellikleri konusunda kimya alanında lisans üstü öğrenim gören öğrencilerin geçiş metalleri kimyası konusunda bilgi sahibi olması. |
Dersin İçeriği | Geçiş metallerin genel özellikleri. Geçiş metallerinin ve komplekslerinin, elektronik, spektroskopik ve manyetik özellikleri. Geçiş metallerinde aktiflik, metalik, fiziksel ve kimyasal özellikler; 1., 2., 3., sıra geçiş elementleri arasındaki farklılıklar Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Scandiyum (Sc) ve titanyum grubu (Ti, Zr): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi (Vanadyum grubu (V, Nb, Ta): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve Uygulamaları). Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Krom grubu (Cr, Mo, W): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları). Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Mangan grubu (Mn, Tc, Re): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve Uygulamaları). Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Demir grubu (Fe, Ru, Os): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları). Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Kobalt grubu (Co, Rh): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları. Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Nikel grubu (Ni, Pd, Pt): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları). Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Bakır grubu (Cu, Ag, Au): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları). Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Çinko grubu (Zn, Cd, Hg): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları). Geçiş metallerinin üretiminde kullanılan yöntemler; Endüstriyel atıklardan geçiş metallerinin geri kazanımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geçiş metallerinin kimyasal özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Geçiş metallerinin elektronik ve spektroskopik özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Geçiş metallerinin manyetik özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Geçiş metali kompleksleri ve kimyasal özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Geçiş metali komplekslerinin elektronik, spektroskopik ve manyetik özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Geçiş metali ve komplekslerinin katalitik özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Geçiş metali ve komplekslerinin kimya endüstrisindeki kullanım alanları | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Geçiş metali ve komplekslerinin diğer endüstrilerdeki kullanım alanları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçiş metallerin genel özellikleri | |
2 | Geçiş metallerinin ve komplekslerinin, elektronik, spektroskopik ve manyetik özellikleri | |
3 | Geçiş metallerinde aktiflik, metalik, fiziksel ve kimyasal özellikler; 1., 2., 3., sıra geçiş elementleri arasındaki farklılıklar | |
4 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Scandiyum (Sc) ve titanyum grubu (Ti, Zr): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) | |
5 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi (Vanadyum grubu (V, Nb, Ta): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve Uygulamaları) | |
6 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Krom grubu (Cr, Mo, W): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) | |
7 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Mangan grubu (Mn, Tc, Re): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve Uygulamaları) | |
8 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Demir grubu (Fe, Ru, Os): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) | |
9 | Ara sınav | |
10 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Kobalt grubu (Co, Rh): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları | |
11 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Nikel grubu (Ni, Pd, Pt): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) | |
12 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Bakır grubu (Cu, Ag, Au): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) | |
13 | Geçiş metallerinin gruplara göre incelenmesi(Çinko grubu (Zn, Cd, Hg): üretim, bileşikleri, alaşımları, kompleksleri, kullanım ve uygulamaları) | |
14 | Geçiş metallerinin üretiminde kullanılan yöntemler; Endüstriyel atıklardan geçiş metallerinin geri kazanımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Transition Metals; M.HALKA, B. NORDSTROM; Facts on File, 2011. |
Ders Kaynakları | 2. Inorganic Chemistry; D.F.SHRIVER, P.W.ATKINS; Oxford University Press, 2010. 3. Advanced Inorganic Chemistry; F.A.COTTON, G.WILKINSON, Wiley, 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |