Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metallerin Solvent Ekstraksiyonu KIM 571 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN
Dersi Verenler Prof.Dr. RECEP ALİ KUMBASAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dünyada zengin cevherler giderek azalmakta ve bunun sonucu kompleks cevherler, düşük tenörlü cevherler ve atıklardan metallerin kazanımına yönelik çalışmalar önem kazanmaktadır. Bu nedenle çözeltilerden metallerin geri kazanımına uygulanan prosesler hakkında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri detaylı bir şekilde öğrencilere vermek; onların çalışmalarını daha planlı ve daha bilinçli bir şekilde yapmalarını ve olayları bilimsel açıdan daha sağlıklı bir şekilde yorumlamalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği Metallerin solvent ekstraksiyonuna giriş. Genel prensipler. Sıvı anyon değiştiriciler. Sıvı katyon değiştiriciler. İyon değiştirici-solvent ekstraksiyonu birleşik sistemi. Ekstraktantların sınıflandırılması. Ekstraksiyon sistemlerinin sınıflandırılması. -Diketonlar. 8-Hidrokskuinolin ve türevleri. Oksim ve dioksimler. Organofosforlu asitler, esterler ve oksitler. Yüksek molekül ağırlıklı amınler. Moleküller ve iyon assosiyasyon bileşilleri. Metallerin selektif ekstraksiyonu.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Solvent ekstraksiyon prensiplerini endüstriye uygulayabilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Metal ekstraksiyonu prensiplerini kavrayabilirler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Metalleri atıklardan ve diğer kaynaklardan geri kazanabilirler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Metalleri çözeltilerden selektif olarak ayırabilirler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Metalleri atık çözeltilerden giderebilirler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Metalleri atık çözeltilerden selektif olarak ayırabilirler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metallerin solvent ekstraksiyonuna giriş
2 Genel prensipler
3 Sıvı anyon değiştiriciler
4 Sıvı katyon değiştiriciler
5 İyon değiştirici-solvent ekstraksiyonu birleşik sistemi
6 Ekstraktantların sınıflandırılması
7 Ekstraksiyon sistemlerinin sınıflandırılması
8 -Diketonlar,8-Hidrokskuinolin ve türevleri
9 ARASINAV
10 Oksim ve dioksimler
11 Organofosforlu asitler, esterler ve oksitler
12 Yüksek molekül ağırlıklı aminler
13 Moleküller ve iyon assosiyasyon bileşikleri
14 Metallerin selektif ekstraksiyonu
Kaynaklar
Ders Notu [1] Ders Notları
Ders Kaynakları . Ion Exchange and Solvent Extraction ed. Jacob A. Marinsky, Yizhak Marcus, New York : Marcel Dekker, 1995
2. Solvent Extraction; Akaiwa, H. in: Sekine, T. (Ed.), Elsevier, Amsterdam, 1992.
3. Handbook of Solvent Extraction ed. Teh C. Lo, Malcolm H. I.Baird, Carl Hanson. Malabar : Krieger, 1991
4.Extraction Metallurgy; J.D. Gilchrist; 2. bs.. -- Oxford : Pergamon, 1980.
5. Solvent Extraction of Metals; De, K. A.; Khopkar, S. M. and Chalmers, R. A., London, Van Nostrand Reinhold Company, 1970.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6