Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Enerji Fiziğine Giriş II | FIZ 536 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yüksek enerji ve plazma fiziği araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek enerji ve plazma fiziği anabilim dalınca lisansüstü seviyesinde ilk kez önerilen bu ders ile öğrencilere bu alandaki yapılan çalışmaları basitten karmaşığa olacak şekilde sunmayı, ve onları bu alanda çalışmaya arzu ve istek uyandırarak ülkemizin bu sahada eksik olan uzman eksiğinin giderilmesine katkıda bulunulması hedeflenilmektedir. |
Dersin İçeriği | Temel parçacıklar, dört kuvvet, dört vektör, simetri, grup, spin, parite. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dört vektörlerle ile Lorentz Dönüşümlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Dört vektörlerin nokta çarpımının gözlem çerçevesinden bağımsız olduğunu gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Uygun (proper) hız ve momentum dört vektörlerini oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
4 | Dört vektörleri parçacık çarpışma ve bozunmalarına uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Simetriyi korunum yasaları ile ilişkilendirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
6 | Proton, nötron, pion ve delta parçacıklarının izospin durumlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Paritenin etkileşmenin türüne göre korunup korunmadığını ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lorentz Dönüşümleri | [1] Sayfa 81-84 |
2 | Dört Boyutlu Vektörler | [1] Sayfa 84-87 |
3 | Enerji ve Momentum | [1] Sayfa 87-91 |
4 | Çarpışmalar | [1] Sayfa 91-93 |
5 | Örnekler ve Uygulamalar 1 | [1] Sayfa 93-96 |
6 | Örnekler ve Uygulamalar 2 | [1] Sayfa 96-102 |
7 | Simetriler,Gruplar ve Oluşturdukları Korunum Yasaları | [1] Sayfa 103-107 |
8 | ARASINAV | |
9 | Spin ve Yörüngesel Açısal Momentum | [1] Sayfa 107-109 |
10 | Açısal Momentumların Toplanması | [1] Sayfa 109-113 |
11 | Spin ½ | [1] Sayfa 113-116 |
12 | Çeşit Simetrileri | [1] Sayfa 116-122 |
13 | Parite | [1] Sayfa 122-127 |
14 | Yük Konjugasyonu, Yük-Parite İhlali | [1] Sayfa 128-133 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Griffiths, David J., Introduction to Elementary Particles, John Wiley & Sons Yayıncılık, İkinci Baskı, 2008, New York. |
Ders Kaynakları | [2] Perkins, Donald H., Introduction to High Energy Physics, Addison-Wesley Yayıncıcılık, Üçüncü Baskı, 1987, Menlo Park. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |