Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dijital Kontrol ve Otomasyon Laboratuvarı | EEM 474 | 8 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Endüstriyel Kontrol veya Dijital Kontrol derslerinden birini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR, Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER, Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI, Prof.Dr. İRFAN YAZICI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kontrol teorisi bilgilerinin gerçek zaman uygulamasını Sayısal tabanlı işlmeci ve Programlanabilir lojik Kontrolör (PLC) ile yapmak ve sonuçlarını yorumlayabilmek |
Dersin İçeriği | Modelleme, tasarım, simülasyon gerçek zaman uygulama ve çıktı yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal ve doğrusal olmayan sistemlerin deneysel olarak modellenmesi | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Sürekli/Ayrık zaman P, PI, PID Kontrolcü tasarımı simülasyonu ve gerçek zaman uygulamaları | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Kapalı-çevrim , açık-çevrim kontrol uygulama yeteneğinin geliştirilmesi ve kavranması | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | PLC tabanlı otomasyon sistemlerinin gerçek zaman uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuar ve deney setlerinin tanıtımı | |
2 | Sürekli zaman pozisyon Kontrolü | DENEY FÖYÜ |
3 | Ayrık-zaman sıvı seviye kontrolü | DENEY FÖYÜ |
4 | Ayrık-zaman sıcaklık kontrolü | DENEY FÖYÜ |
5 | Ayrık-zaman pozisyon Kontrolü | DENEY FÖYÜ |
6 | Ayrık-zaman Hız kontrolü | DENEY FÖYÜ |
7 | PLC ve PC arayüz programının tanıtımı | |
8 | Lojik ifadeler ve otomasyon cihaz parçalarının tanıtımı | DENEY FÖYÜ |
9 | Temel lojik anahtarlama komutları ve uygulamaları | DENEY FÖYÜ |
10 | Zamanlayıcılar, sayıcılar, karşılaştırma komutları ve uygulamaları | DENEY FÖYÜ |
11 | Hareket yönü ve adet tespiti için algoritma geliştirilmesi/ program yazılması | DENEY FÖYÜ |
12 | PLC tabanlı sıcaklık kontrolü | DENEY FÖYÜ |
13 | Alt program ve Sıralı kontrol uygulama örnekleri | DENEY FÖYÜ |
14 | OP (operatör panel) ile kumanda işlemlerinin gerçekleştirilmesi | DENEY FÖYÜ |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DİJİTAL KONTROL VE OTOMASYON LABORATUVARI DENEY FÖYÜ |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 25 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 25 |
3. Performans Görevi (Laboratuvar) | 25 |
4. Performans Görevi (Laboratuvar) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |