Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektronik II | EEM 302 | 6 | 4 + 2 | 5 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Elektronik-I dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | Bu dersin devamı olarak Elektronik-III dersi önerilir. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED KÜRŞAD UÇAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN, Prof.Dr. MEHMET RECEP BOZKURT, Doç.Dr. MUHAMMED KÜRŞAD UÇAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Kürşad UÇAR, Arş.Gör. Ersagun Kürşad YAYLACI |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Elektronik dünyasında kullanılan BJT, MOSFET, JFET vb. gibi yarı iletken elemanların kuvvetlendirici olarak kullanımlarını incelemek, güç kuvvetlendiricileri, opamplar ilgili teorik çalışmalar yapmak, besleme gerilim düzeni tasarımlarınıkarşılaştırmalı olarak aktarmak |
Dersin İçeriği | Duyarlılık ve yarıiletkenlerde ısıl kararlılık, Tipik tranzistör kutuplama devreleri, kompanzasyonlu kutuplama devreleri, Çok katlı kuvvetlendiricilerin kutuplanışı, Ortak emiterli, ortak bazlı ve emiter çıkışlı kuvvetlendiriciler, Darlington çifti, Sürüklemeli kutuplama devresi, FET´li ve MOS´lu kuvvetlendiriciler, Çok katlı kuvvetlendiriciler, sayılan tüm kuvvetlendiricilerin DC ve AC analizleri, İşlemsel kuvvetlendiricilerin lineer ve lineer olmayan uygulamaları, Besleme devreleri, Güç kuvvetlendiricileri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Transistörlü kuvvetlendiricileri kutuplamayı bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Çok katlı kuvvetlendirici devrelerin DC analizini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Çok katlı kuvvetlendirici devrelerin AC analizini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Çok katlı kuvvetlendirici devreleri tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
5 | Opampın lineer uygulamalarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Opampın lineer uygulamalarını gerçekler | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
7 | Opampın non-lineer uygulamalarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
8 | Opampın non-lineer uygulamalarını gerçekler | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
9 | Doğrultucu ve regülatör devrelerini istenen özelliklere göre tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yarı iletken elemanlarda duyarlılık analizi duyarlılık çeşitleri, ısıl kararlılık ifadesinin çıkarılması ve ısıl kararlılık önemi | |
2 | FET´li ve MOS´lu çok katlı kuvvetlendiriciler ve ortak emiterli kuvvetlendiriciler | |
3 | Laboratuar ve Uygulama | |
4 | BJT'li ve MOSFET'li çok katlı kuvvetlendiriciler, Uzun kuyruklu devre, sayılan kuvvetlendiricilerin çalışma noktası hesapları | |
5 | Ortak emetörlü, Ortak bazlı ve emetör çıkışlı kuvvetlendiriciler; bunların AC analizleri, kazanç hesabı, giriş direnci ve çıkış direnci hesapları | |
6 | Laboratuar ve Uygulama | |
7 | Darlington çifti, Bootstrap kutuplama devresi ve alan etkili transistorlu kuvvetlendirici ile bunların analizleri, diğer kutuplama devrelerine göre üstünlükleri | |
8 | İşlemsel kuvvetlendiriciler, yapısı, çalışması, iç yapısındaki blokların açıklaması, ideal ve ideal olmayan işlemsel kuvvetlendiricilerin özellikleri. Opamp'ın belirleyici özellikleri | |
9 | İşlemsel kuvvetlendiricilerin lineer uygulamaları, İşlemsel kuvvetlendiricilerin nonlineer uygulamaları | |
10 | vize | |
11 | Laboratuar ve Uygulama | |
12 | Akım kaynakları, akım aynası ve bazı uygulamaları | |
13 | Besleme gerilim düzenleri, Doğrultucu tipleri ve Gerilim regülasyonu, Lineerlik katsayısı, Transistorlu ve zener diyotlu regülasyon devreleri, Seri ve fark kuvvetlendiricisi ile regülasyon | |
14 | Laboratuar ve Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | M. Sait TÜRKÖZ, "Elektronik", Birsen Yayınevi, 2009 |
Ders Kaynakları | M. Sait TÜRKÖZ, "Elektronik Devreler", Sistem Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 28 |
1. Ödev | 36 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 12 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 12 |
3. Performans Görevi (Laboratuvar) | 12 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
1. Final | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 3 | 7 | 21 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 225 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |