Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Analiz | MAT 216 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU, Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Mühendislik problemlerinin bilgisayar ortamında çözümünü mümkün kılacak sayısal çözüm metot ve algoritmalarının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Lineer denklem sistemleri çözüm yöntemleri. Lineer olmayan denklem sistemleri çözüm yöntemleri. Eğri uydurma, aradeğer ve dış değer bulma yöntemleri. Sayısal türev yöntemleri. Sayısal entegral yöntemleri. Diferansiyel denklemlerin çözüm yöntemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teorik derslerde el ile yapılan tüm hesaplamaların bilgisayar ortamına nasıl taşınabileceği ve bu problemlerin bilgisayarlara nasıl çözdürülebileceği hakkında öğrenciye beceri kazandırmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Sayısal çözüm yaklaşımlarının mutlaka bir algoritma yapısına dayandığının anlaşılması. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
3 | Bilgisayar ve yazılım dillerinin mühendislik hayatında nasıl bir fonksiyon icra ettiğinin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fonksiyon köklerinin bulunması. Kapalı yöntemler | [1] 1-6 sayfaları |
2 | Fonksiyon köklerinin bulunması. Açık yöntemler | [1] 6-12 sayfaları çalışılacak |
3 | Doğrusal olmayan denklem sistemlerinin köklerinin bulunması | [1] 12- 17 sayfaları çalışılacak |
4 | Doğrusal olmayan denklem sistemlerinin köklerinin bulunması (devam) | [1] 12- 17 sayfaları çalışılacak |
5 | Doğrusal denklem sistemlerinin köklerinin bulunması | [1] 17-24 sayfaları çalışılacak |
6 | Eğri uydurma-Ara değer bulma | [1] 24- 30 sayfaları çalışılacak |
7 | Eğri uydurma-Ara değer bulma (devam) | [1] 24- 30 sayfaları çalışılacak |
8 | Sayısal türev-Sayısal integral | [1] 30-37 sayfaları çalışılacak |
9 | Vize haftası | |
10 | Sayısal türev-Sayısal integral (devam) | [1] 30-37 sayfaları çalışılacak |
11 | Diferansiyel denklemlerin çözümü _Runge Kutta-Euler | [1] 37-46 sayfaları çalışılacak |
12 | Diferansiyel denklemlerin çözümü _Runge Kutta-Euler (devam) | [1] 37-46 sayfaları çalışılacak |
13 | Diferansiyel denklem sistemlerinin çözümleri | [1] 46-50 sayfaları çalışılacak |
14 | Diferansiyel denklem sistemlerinin çözümleri | [1] 46-50 sayfaları çalışılacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Sayısal Analiz Ders Notları, Arifoğlu Uğur, 2019 |
Ders Kaynakları |
[2] Matlab 9.1-Simulink ve Mühenslik Uygulamaları, Arifoğlu Uğur, Alfa Yayınları, 2016 [3] Bilgisayar uygulamalı sayısal analiz yöntemleri, E.Sabri Türker, Engin Can, Değişim yayınları. [4] Practical numerical analysis, Gwyne Evans, John Wiley&Sons, 1995. [5] Mühendisler için sayısal yöntemler, S.C.C,R.P.C (çeviri)-H.Heperkan, U.Keskin Literatür, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |