Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Devreleri I EEM 205 3 4 + 2 5 8
Ön Koşul Dersleri

Fizik II dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET BAYRAK, Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU, Dr.Öğr.Üyesi NÜKHET SAZAK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Elektrik devreleri ile ilgili temel kavramları, doğru akım devrelerinin geçici ve sürekli durumdaki çözüm yöntemlerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

Temel elektriksel kavramlar, Kirchhoff akım ve gerilim yasaları, Bağımlı kaynaklar ve OPAMP´lar, Thevenin ve Norton eşdeğer devreleri, Devre analiz yöntemleri (süperpozisyon, düğüm gerilimleri, çevre akımları), Birinci dereceden RL ve RC devreleri, İkinci dereceden RLC devreleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektrik devrelerinin temel yasalarını bilir, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
2 Devre çözüm yöntemlerini bilir, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Doğru akım devrelerinin çözümlerini yapar, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Devrelerin geçici davranışlarını analiz eder, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Devre çözümünde PSpice, Electronic Workbench v.b. bilgisayar programlarını kullanır, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Ödev, Performans Görevi,
6 Devre tasarımı yapar, devrelerin doğru akımdaki davranışlarını deneysel olarak inceler. Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve elektrik devrelerine giriş, ölçme cihazlarının tanıtımı ve kullanımı,
2 Kirchhoff akım yasası ve deney çalışması,
3 Kirchhoff gerilim yasası ve deney çalışması,
4 Süperpozisyon teoremi ve deney çalışması,
5 Thevenin ve Norton eşdeğer devreleri ve deney çalışması,
6 Bağımlı kaynaklar ve OPAMPlar,
7 Bağımlı kaynak içeren devrelerde KVL ve KCL uygulamaları,
8 Düğüm gerilimleri yöntemi,
9 Çevre akımları yöntemi,
10 Enerji depolayan elemanlar,
11 Kaynak içermeyen birinci derece RL ve RC devreleri ve deney çalışması,
12 Kaynak içeren birinci derece RL ve RC devreleri ve deney çalışması,
13 İkinci dereceden RLC devreleri,
14 İkinci dereceden RLC devrelerinin tasarımı.
Kaynaklar
Ders Notu

D.E. Johnson, J.R. Johnson, J.L. Hilburn, and P.D. Scott, ´Electric Circuit Analysis´, third edition, Prentice Hall, 1997.

Ders Kaynakları

1. Ş.Özbey ´Elektrik Devre Analizi I´ Seçkin Yayınları, Ankara 2011
2. J.W. Nilsson, S.A. Riedel, ´Electric Circuits´, Prentice Hall.
3. M. Timur Aydemir ´Temel Mühendislik Devre Analizi´, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013
4. Ali Bekir YILDIZ ´Elektrik Devreleri I Teori ve Çözümlü Örnekler´ Volga Yayıncılık, 2014

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 3 2 6
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 208
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,32
Dersin AKTS Kredisi 8