Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Jeofiziği JFM 446 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çevre sorunlarının oluşmaması için Jeofizik yöntemler ile atık türlerine uygun çöp sahalarının tespit edilerek çevrenin kirlenmesine engel olmak, Çevre sorunları oluşmuş ise bu kirlenmenin yayıldığı alan ve derinliğin jeofizik yöntemler ile saptanması, Yeraltındaki gömülü kirleticilerin yerlerinin belirlenmesi, Jeofizik Yöntemleri kullanarak kirlilik etütleri
Dersin İçeriği Genel olarak kirlilik konularında bilinçlenmek. Çevrenin tanımı, Yeraltı suyu ve Atmosferi kirleten kaynaklar hakkında bilgiler, Endüstri-Çevre-İnsan etkileşimlerinin incelenmesi, Kirlilik modelleri, Yeraltı suyu kirlenmesinin yayılma alanının belirlenmesinde kullanılan jeofizik yöntemler: Yeraltı Radarı, Manyetik, Elektromanyetik, Sismik Yöntem Uygulamaları. Seçilmiş Uygulama Örnekleri. Kirlenme Modellerinin Üretilerek, Yeraltı Suyu Kirliliğinin Jeofizik Yöntemler Kullanarak Belirlenerek Haritalanması ve diğer çevre sorunlarına çözümler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, yeraltı sularının kirlenme ve tuzlanma miktarını jeofizik yöntemlerle tespit ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Öğrenciler, gömülü toksik atıkların yerlerini jeofizik yöntemlerle tespit ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Öğrenciler, atık taşıyan gömülü boruları jeofizik yöntemleri seçerek tespit ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Öğrenciler, çevre kirliliğinin yayılımını jeofizik yöntemleri kullanarak 3 Boyutlu görüntüleme yaparak tespit ederler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Öğrenciler, atık türlerine göre atık depolama yerlerinin uygun olup olmadığına karar verirler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6
7
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre Jeofiziğine Giriş
2 Çevre Kirliliği
3 Çevre Bilinci
4 Cevre ve yeraltı suyu kirliliği araştırmalarında çok disiplinli çalışmaların
5 Jeofizik Yöntemlerle çevre ve yer altı suyu kirliliğinin araştırılması
6 Jeofizik Yöntemlerle çevre ve yer altı suyu kirliliğinin araştırılması konusuna devam
7 Manyetik Duyarlılık ölçümleri ile kirlilik etüdü
8 Gömülü Toksik Atıkların Yerlerinin belirlenmesinde Manyetik Yöntem
9 Katı Atık Alanlarındaki Gömülü Plastik Atıkların Özdirenç Yöntemi ile Belirlenmesi
10 Metalik Maden Atığı Taşıyan Gömülü Boru Hattının Özdirenç Yöntemiyle Araştırılması
11 Dolgu Alanlarda Özdirenç Ters-Çözüm Modellemesi ve Eski Bir Atık Dolgu Alanına Uygulanması
12 Yer radarı yöntemi ile gömülü boruların konum, büyüklük ve fiziksel özellikleri ile belirlenmesi
13 Kum ocağının katı atık deposu olarak kullanılması halinde çevre etkisinin incelenmesi
14 Dört farklı elektrot dizilimine göre bazı üç-boyutlu sığ yer altı yapılarının görünür özdirenç modellemesi
Kaynaklar
Ders Notu Özürlan, G. 2007. Jeofizik Yöntemlerle Çevre ve Yeraltı Suyu Kirliliği Araştırılması, TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Yayını ve Konu ile ilgili makaleler
Ders Kaynakları 1.Gelişli, K., Aydın, A., Dondurur, D., Livaoğlu, S. 1996. Manyetik Duyarlılık Ölçümleri ile Yeniay-Çamburun (Trabzon) Bölgesinin Kirlilik Etüdü. TMMOB Jeofizik 10, 51-56
2.Kaya, M. A., Balkaya, Ç. 2001. Katı atık alanlarındaki gömülü plastik atıkların Özdirenç yöntemi ile belirlenmesi. DEÜ. Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi, Cilt: 3 Sayı: 1, 47-58.
3.Dondurur, D., Sarı, C. 2003. Metalik maden atığı taşıyan gömülü boru hattının Özdirenç yöntemiyle araştırılması. DEÜ. Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi, Cilt: 5 Sayı: 3, 99-110.
4.Drahor, M.G., Berge, M.A., Kurtulmuş, T.A. 2006. Dolgu alanlarda özdirenç ters-çözüm modellemesi ve eski bir atık dolgu alanına uygulanması. H.Ü.Yerbilimleri, 27 (3), 195-209.
5.Kurt, B.B., Kadıoğlu, S., Ekincioğlu, E. E. 2009. Yer radarı yöntemi ile gömülü boruların konum, büyüklük ve fiziksel özellikleri ile belirlenmesi. H.Ü.Yerbilimleri, 30 (1), 45?57.
6.Anıl, H., Karaman, A. 2007. Silivri sinekli kum ocağının katı atık deposu olarak kullanılması halinde çevre etkisinin incelenmesi. Uluslar arası Deprem Sempozyumu. Bildiriler Kitapçığı 583-587.
7.Drahor, M.G., Göktürkler, G., Berge, M.A., Kurtulmuş, T.A. 2004. Dört farklı elektrot dizilimine göre bazı üç-boyutlu sığ yer altı Yapılarının görünür özdirenç modellemesi, H.Ü.Yerbilimleri, 30, 115-128.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5