Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Su Kuvveti Tesisleri INM 434 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SANDALCI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SANDALCI,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Osman SÖNMEZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Suyun potansiyel ve kinetik enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren tesisler hakkında bilgi.

Dersin İçeriği

Enerji Kaynakları / Hidroelektrik Enerjinin Esasları / Hidroelektrik Tesislerin
Tasarımı / Açık Kanallar / Galeriler / Basınçlı Borular / Denge Bacaları /
Yükleme Odaları / Türbinler / Santral Binası Tasarımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrolik gücü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Hidroelektrik güce göre su kuvveti tesislerini sınıflandırabilir. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Su kuvveti tesislerinin temel unsurlarından olan çökeltim havuzlarını tasarlar. Anlatım, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Derivasyon santralleri için galeri ve kanalları boyutlandırır. Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Su kuvveti tesislerinde basınçlı boruların boyutlandırmasını yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Sınav ,
6 Denge bacalarının tasarımını yapabilir. Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Türbinleri ve türbinlerin çalışma sistemlerini kavrar. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
8 Hidroelektrik santralleri için nasıl türbin seçileceğini anlar. Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav ,
9 Boşaltım yapısını projelendirir. Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Enerji santrallerinin tanıtımı, Hidroelektrik enerji ile ilgili genel bilgiler, tanımlar. Türkiye’nin HES potansiyeli.
2 Hidroelektrik tesislerin yapı tipleri hakkında bilgiler verilmesi, su kuvvetleri tesislerinin gücünün hesabı.
3 Derivasyonlu yapılar, su kuvveti tesislerinin sınıflandırılması ve uygulamalar.
4 Su kuvveti potansiyelinin tayini
5 Kanal tipi santraller, yüksek basınçlı santraller, ve uygulamaları.
6 Su kuvveti tesislerinin temel unsurları
7 Su alma yapıları ve uygulamaları.
8 Çökeltim havuzları tipleri ve boyutlandırılması.
9 Derivasyon santralleri için galeri ve kanallar
10 Basınçlı boruların boyutlandırılmasına yönelik hesap kriterleri
11 Boruların döşenmesi ve borulara tesir eden kuvvetler
12 Hidroelektrik tesislerde, emniyet tesislerinden denge bacasının
13 Yükleme odaları dizaynı ve uygulamalar.
14 Türbinler ve uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

“Sulama Kurutma” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu

Ders Kaynakları

1-Su Kaynakları Mühendisliği (Prof. Dr. Cevat ERKEK – Prof. Dr. Necati Ağıralioğlu)
2- Su Kuvvetleri (Prof. Dr. İstemi ÜNSAL)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi
3 Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 2 2 4
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5