Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toplu Beslenme Sistemleri GDM 411 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OMCA DEMİRKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd. Doç. Dr. Omca DEMİRKOL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere Toplu Beslenme Sistemleri (TBS)hakkında teorik ve uygulamaya dayalı birikim kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği Toplu beslenme sistemlerinin tanımlanması, önemi, TBS nin planlanması ve yönetimi, TBS de yapılan uygulamalar (satın alma, depolama, servis, saklama, üretim, memü planlama), TBS de hijyen ve sanitasyonun önemi, TBS ile ilgili yasal düzenlemeler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 TBS nin önemini ve bu sistemlerde gıda mühendislerinin rolünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 TBS sistemlerini, yönetimini, organizasyonunu, planlamayı ve yeni gelişmeleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Menü yönetmeyi ve planlamayı kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 TBS de insan sağlığı risklerini tanımlar ve önleme yöntemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 TBS de yürürlükte olan yasa ve kuralları kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6
7
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplu beslenme ve önemi
2 TBS de gıda mühendislerinin rolü ve önemi
3 TBS tipleri/ yeni üretim sistemleri
4 TBS de yönetim ve organizasyon
5 Mutfak ve yemekhane planlama
6 Mutfak ve yemekhanelerde kullanılan araç gereçler
7 Menü yönetimi ve planlaması
8 Satın alma ve depolama teknikleri
9 Toplu beslenme yapılan kurumlarda besinlerin hazırlanması ve pişirilmesi
10 TBS de hijyen ve sanitasyon
11 TBS de yemeklerin taşınması ve servis edilmesi
12 TBS de artık ve bulaşıkların kaldırılması
13 TBS de maliyet kontrolü konuları
14 TBS ile ilgili yönetmelik ve kurallar
Kaynaklar
Ders Notu Toplu Beslenme sistemleri Ders Notu Demirkol O
Ders Kaynakları 1.Türkan, C (2007). Mutfak Teknolojisi. İstanbul Culinary Institute.
2. Endüstriyel yiyecek üretimi, Maviş, F. 2003, Detay Yayıncılık, Ankara
3.Toplu Beslenme tapılan Kurumlarda Çalışan personel için sanitasyon/Hijyen eğitimi. Merdol, TK ve Ark. 2003, Hatiboğlu yayıncılık Ankara.
4,Toplu Beslenme Teknolojisi, Yiğit, V., Duran, T. 1997, Ekin Yayıncılık, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5