Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fırıncılık Ürünleri Teknolojisi GDM 408 8 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ
Dersi Verenler Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Inci Cerit

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fırıncılık ürünleri konusunda temel bilgiler vererek ve bu konuda uygulamalar yaparak karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak

Dersin İçeriği

Tahılların sınıflandırılması ve tanımlamalar, tahılların kimyasal bileşimi, fırıncılık ürünleri ve tanımlamalar, hammaddeler ve özellikleri, yardımcı maddeler ve özellikleri, fırıncılık ürünlerine ait formülasyonlar ve üretim yöntemleri; ekmek yapım teknolojisi; mayalı ürünler; kek, kurabiye ve pasta yapım teknolojisi; tart ve pizza üretimi; dondurulmuş hamur ürünleri, fırıncılık ürünlerinde kalite kontrol ve muhafaza yöntemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fırıncılık ürünleri konusunda temel bilgileri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Fırıncılık ürünlerinde kullanılan bileşenler ve bunların elde edilme yöntemlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Çeşitli fırıncılık ürünlerinin (mayalı ürünler, kekler, dondurulmuş hamurlar, tart, pizza,vb) üretim teknolojilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Bazı fırıncılık ürünleri üretimini laboratuar koşullarında uygular Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Performans Görevi,
5 Fırıncılık ürünlerinde kalite kontrol konusunu kavrar ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Fırıncılık ürünleri konusunda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tahıllar temel bilgiler
2 Tahılların kimyasal bileşimi; Nişasta, Gluten; Diğer bileşenler
3 Fırıncılık ürünlerinde kullanılan hammaddeler
4 Fırıncılık ürünlerinde kullanılan yardımcı maddeler
5 Hamur yapım yöntemleri
6 Ekmek üretim teknolojileri
7 Uygulama: Deneysel ekmek üretimi
8 Mayalı ürünler: poaça, açma, simit, pizza, vb.
9 Çırpılarak hazırlanan hamurlar (Kek ve çeşitleri)
10 Uygulama: Deneysel kek ve bisküvi üretimi
11 Tart, pay, milföy hamurları
12 Dondurulmuş hamur ürünleri
13 Uygulama: Fırıncılık ürünlerinde renk ve tekstür analizleri
14 Ödev sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Power Point Sunusu (Yrd.Doç.Dr.Serpil Öztürk)
[2] Altan A. 1990. Tahıl İşleme Teknolojisi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ders Kitabı No: 13, Adana

Ders Kaynakları

[3] Matz S.A. 1992. Bakery Technology and Engineering. Library of Congress Cataloging in Publication Data, USA
[4] Hoseney, R.C. 1994. Principles of cereal science and technology, 2nd ed., AACC, Inc. St.Paul, MN, USA.
[5] Talay, M. 1997. Ekmek bilimi ve teknolojisi. Ekin yayıncılık ve pazarlama, İstanbul
[6] Manley, D. 2001. Biscuit, cracker and cookie recipes for the food industry. Woodhead Publishing Ltd and CRC Press LLC.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
1. İş Sağlığı ve Güvenliği 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5