Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tehlikeli ve Zararlı Atıklar CVM 424 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü ÖMER HULUSİ DEDE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tehlikeli ve zararlı atıkların tanımlanması, tehlikeli ve zararlı atıkların kaynakları ve tehlikeli atık üretimini en aza indirecek yöntemlerin araştırılması ve uygun görülen yöntemlerin uygulanması ile tüm bu önlemlere rağmen oluşan tehlikeli atıkların taşınması, bertarafı, düzensiz olarak uzaklaştırılma sonucu kirlenmiş alanların arıtım yöntemlerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği Tehlikeli atıkların tanımlanması, tanımlanan bu tehlikeli atıkların kaynakları, kaynaklarında gerekli tedbirler alınmasına rağmen oluşan bu atıkların sınıflandırılması, tehlikeli ve zararlı atık üretiminin en aza indirilmesi için alınması gereken zorunlu tedbirler, tehlikeli atıklarla ilgili yönetmelikler, tehlikeli atıkların taşınması ve bertarafı ile kirlenmiş bölgelerin temizlenme yöntemlerinin araştırılmasıdır. Bununla birlikte Dünyada uygulanan yöntemlerin ülkemizdeki kirlenmiş bölgeler için uygulanabilirliğinin araştırılması şeklindedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tehlikeli atiklari saptama, tanımlama, ve aritma becerisi; bu amaçla uygun aritma yöntemlerin seçme ve uygulama becerisini gelistirmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Secilen tehlikeli atik icin, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazandirilmasi. Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tehlikeli Atıklara Giriş, Tehlikeli Atıkların Tanımlanması Ve Kaynakları
2 Tehlikeli Atıkların Sınıflandırılması, Tehlikeli Atıkların Fiziksel Kimyasal Özellikleri
3 Tehlikeli ve Zararlı Atık Oluşumu
4 Tehlikeli ve Zararlı Atıkların Toksik Etkileri
5 Kirlilik Kontrolü ve Tehlikeli Atıklarının Oluşumunun Azaltılması
6 Tehlikeli Atıklarla İlgili Yönetmelikler, Tehlikeli Atık Yönetmeliği
7 Arazide Depolama Ve Uzaklaştırma, Kirlenmiş Alanlar, Arazi İyileştirmesi
8 Tehlikeli Atıkların Çevresel Ortamlardaki Taşınımı, Tehlikeli Atıkların Taşınması Ve Depolanması İle İlgili Teknikler
9 Tehlikeli Atıkların Arıtılması (Genel)
10 Fiziksel, Kimyasal Arıtım Metotları
11 Biyolojik Arıtım Metotları
12 Termal Metotlar
13 Stabilizasyon (Kararlılaştırma) ve Katılaştırma
14 Öğrenci Sunuları
Kaynaklar
Ders Notu LaGrega, M.D.; Phillip L.B. Hazardous Waste Management. McGraw-Hill: New York.
Ders Kaynakları 1.Grasso , D. 2000. Hazardous Waste Site Remediation: Source Control
2.US-EPA Clean-up Notes
3.Phytoremediation / Schnoor
4.Blackman, W.C. Jr. Basic Hazardous Waste Management, 3rd Ed. Lewis Publishers, 2001
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi X
3 Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 1
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 18
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
2. Kısa Sınav 1
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 3 10 30
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5