Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Evde Bakım Hizmetleri | SHB 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Evde bakım, son yıllarda ülkemizde de sağlık ve sosyal bakım hizmetleriyle ilgilenen hemen herkesin dikkatini çekmektedir. Hizmeti sağlayanlar kadar hizmetten yararlananlar için de birçok avantajları olduğu gibi, kurum bakımına alternatif olarak yaşadıkları çevreden, evlerinden ve ailesinden kopmadan ve sosyal desteği alabilme imkânını sunmaktadır. Amaç, evde bakımın sosyo-ekonomik faydaların yanında bakıma muhtaç kişi ve aile fertlerine sağladığı avantajları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Türkiyede ve Dünyada evde bakım hizmetlerinin tarihi gelişim süreci içindeki oluşumunun yanında bakım hizmet türleri ve bakım güvence sistemlerinin özelliklerini tanıtmak. Evde bakım hizmetlerinin nasıl yürütüldüğünü öğrenmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bütüncül bakım kapsamında evde bakımın teorik ve pratik faydalarını görebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | Evde bakım hizmetleri ile ilgili temel yaklaşımları bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | Evde bakım hizmetleri ihtiyacını ortaya çıkaran sebepleri bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Sosyal güvenlik sistemleri açısından evde bakım hizmetlerinin yapısını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bakım hizmetleri ile ilgili temel kavramlar (Bakıma Muhtaçlık; Bakıma Muhtaçlık Derecesi; Bakımın Sürekliliği; Bakıma Muhtaçlık Riski) | - Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 3-13- Seyyar, Ali; Sosyal Hizmetler Terimleri; Değişim Yayınevi; İstanbul; 2008- Seyyar, Al, Sosyal Hizmetlerde Bakım Terimleri (Ansiklope |
2 | Evde Bakımın Tanımı ve Hizmetlerin Kapsamı ve hedef kitlesi (Kısa ve uzun süreli evde bakım). | - Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 13-22. |
3 | Evde bakım hizmetlerinde aile bireyi veya bakıcının rolü | - Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 22-27. |
4 | Evde Bakım Hizmetleri Süreçlerinde Sosyal Hizmet Yaklaşımları ( Multidisipliner yaklaşım ) | |
5 | Evde bakım hizmetlerinin organizasyonu | Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 30-35. |
6 | Evde bakım hizmetleri ihtiyacının ortaya çıkaran sebepler: a) Demografik değişim ve yaşlı nüfus; b) Aile yapısında değişim | Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 36-41 |
7 | c) Tıp teknolojisindeki değişim; d) Kurumsal bakım hizmetlerindeki yetersizlikler; e) Sağlık hizmetlerinde artan maliyetler | |
8 | Sosyal güvenlik sistemleri açısından evde bakım hizmetleri ve ülke örnekleri | Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 61-150 |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Bakım Sigortası | Seyyar, Ali; Özürlülere Adanmış Sosyal Politika Yazıları; Adapazarı Büyükşehir Belediyesi Yayınları; Mayıs 2006. (İlgili Bölümler); |
11 | Sosyal sigortaya benimseyen ülkelerde evde bakım hizmetleri (Almanya; İsrail; Japonya; Hollanda) | - Oğlak, Sema; Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası; İskenderun Belediyesi Kültür Yayınları No 6; 2007; ss. 100-124 |
12 | Vergiye dayalı sistemi benimseyen ülkelerde evde bakım hizmetleri (Danimarka, Avusturya; Büyük Britanya) | |
13 | Türkiyede Evde Bakım Hizmetleri (Dünden Bugüne) | |
14 | Türkiyede Evde Bakım Hizmetleri (Stratejik Gelişmeler) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -Oğlak, Sema, Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası,İskenderun Bel. Kültür Yay.2008 -Genç, Yusuf, Evde Bakım (Ders notu) |
Ders Kaynakları | - Seyyar, Ali; Bakıma Muhtaç Yoksulların Evde Bakımın Kurumsallaştırılması (Almanya Örneği); Antalya-Yoksulluk ve Sosyal Hizmet Sempozyumu; Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksek Okulu-Ankara; 2003. - Seyyar, Ali; Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği; Sakarya Üniversitesi Basımevi; Yayın no 35; Adapazarı; 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
12 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
1. Final | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |