Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları I | SHB 203 | 3 | 5 + 0 | 5 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet çalışmalarında uygulanan kuram ve yaklaşımların neler olduklarını tanımak, öğrenmek ve uygulamaya yönelik örnek çalışmaları kavramayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Öncelikle sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımlar incelenecek, sonrada bu teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları doğrultusunda nasıl bir araya getirilebileceği, bütünleştirilebileceği tartışılacaktır. Sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımlar, teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları ile ilişkisi, Genelci uygulama yaklaşımları, Mikro, mezzo ve makro düzeyde yaklaşım tarzları, sosyal hizmette uygulanan kuramlar ve kuramların önemi, birey, grup ve toplum uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Sosyal hizmet yaklaşımlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Genelci uygulamanın kuramsal temellerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | Genelci sosyal hizmetin uygulamalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
5 | Eklektik Bilgi temelini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | İnsan sistemlerine ilişkin kuram ve görüşleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
7 | Günlük vakalara ilişkin çözüm önerilerini tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
8 | Sosyal hizmetin koruma-önleme, değiştirme-geliştirme ve iyiliştirme-rehabilite etme konusunda projeler tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
9 | Sosyal işlevsellik ve sosyal işlevsellik seviyelerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
10 | Birey, grup, ailelerle sosyal hizmet modellerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
11 | Sosyal hizmet uygulamalarında süreç basamaklarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmet ve uygulama teorileri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
2 | Genelci uygulama ve giriş teorileri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
3 | Sistem teorisi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
4 | Ekolojik sistem teorisi ve davranış dinamiklerini değerlendirme modeli | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
5 | Güçlendirme yaklaşımı ve boyutları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
6 | Sosyal işlevsellik | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
7 | Sosyal işlevsellik seviyeleri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
8 | Bireylerle sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Ailelerle sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
11 | Gruplarla sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
12 | Sosyal hizmet uygulamalarında süreç basamakları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
13 | Vaka örnekleri ve sosyal hizmet | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
14 | Davranış değiştirme | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) Danış, M. Z., vd. (2008) “Reflections of Neo-liberal Policies on Health-Care Field and Social Work Practices Directed Towards the Empowerment of Person with Chronic Illness and His/Her Family in the Globalization Process”, World Applied Sciences Journal, 5 (2): 224-235. 2-) Danış, M. Z. (2006) “Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşımı”, Aile ve Toplum Dergisi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını, Yıl: 8, Cilt: 3, Sayı: 9, Ocak-Mart, s. 45-54. 3-)Turan, N. (2009). Sosyal Kişisel Çalışma, Ankara 4-)Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Ankara: SHUDER Yayını. |
Ders Kaynakları | 1-) Farley, O. William, Larry Lorenzo Smith, Scott W. Boyle, (2003) Introduction to Social Work, 9th Ed. Pearson Education, Inc,. 2-)Corey, Gerard, (2005) Theory and Practice of Counseling and Pyschoterapy(Psikoloji Danışma Psikoterapi Kuram ve Yaklaşımları, çev. Ayhan Sağlam), Mentis yay. San. Ve Tic. Ltd. Şti. Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
12 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 17 | 17 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |