Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmete Giriş | SHB 101 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bilim ve meslek olarak sosyal hizmet konusunun tarihsel süreç içinde dünyada ve Türkiyedeki gelişiminin; demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramları açısından sosyal hizmetin değerlendirilebilmesinin; sosyal hizmet kuram ve uygulamasının bilgi, değer ve beceri, problem çözme süreçleri, etkileşim, uzman, müracaatçı, çevre, müdahale süreçleri, bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, değerlendirilmesi, planlama, uygulama ve değerlendirme açısından temellerinin öğrenilmesi ve sosyal hizmet açısından analitik bakış açısının yerleştirilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Sosyal hizmetin tanımı, temel kavram ve unsurları. Sosyal hizmet felsefesi, değerleri, etiği, süreç ve yaklaşımları, Dünyada ve Türkiye´de profesyonel sosyal hizmetin tarihsel gelişimi, Profesyonel sosyal hizmetin uygulama alanları ve işlevsel özelliği; sosyal hizmet uzmanının rol ve fonksiyonları ve mesleki kimliği. İşlenmiş Derslerin Değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin dayandığı felsefeyi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Sosyal hizmet ve sosyal hizmetleri ayrı ayrı tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
3 | Meslek olarak sosyal hizmetin ayırd edici özelliklerini sıralar, uygulama alanlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | Sosyal hizmet ile diğer mesleklerin ilişkilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
5 | Sosyal hizmetin meslek ve eğitiminin dünyada ve Türkiyedeki tarihsel gelişimini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | Sosyal hizmet teorilerini ve yaklaşım tarzlarını sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
7 | Sosyal İşlevsellik ve Seviyelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
8 | Bireylerin ihtiyaç ve problemlerinin kaynaklarını tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
9 | İç ve Dış Kuvvetler Paradigması: Yaşam Döngüsünü açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
10 | Profesyonel sosyal hizmetin uygulama ve etki alanlarını, uluslar arası sosyal hizmeti tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
11 | Vaka inceleme süreçlerini ve örneklerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
12 | insan ihtiyaçlarını, problemelerini tanır, uygulama metot ve örneklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
13 | Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı/müdürlüklerininyaptığı hizmetleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
14 | Sosyal güvenlik sistemini tanımlar, önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
15 | Sosyal hizmet teori ve taslaklarını uygular | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar, Bilim ve Felsefe Olarak Sosyal Hizmet | Önerilen kaynakları takip etme |
2 | Sosyal Hizmet ve Diğer Bilim Dalları,Meslek Olarak Sosyal Hizmet | Önerilen kaynakları takip etme |
3 | Sosyal Hizmetlerde İdari Yapı, Sosyal Güvenlik Sistemi | Önerilen kaynakları takip etme |
4 | Sosyal Yardımın Tarihi Gelişimi ve Sosyal Hizmet Eğitimi | Önerilen kaynakları takip etme |
5 | İnsan İhtiyaçları ve Problemleri | Önerilen kaynakları takip etme |
6 | Sosyal Hizmet Uygulamaları: Bireylerle, Ailelerle, Gruplarla | Önerilen kaynakları takip etme |
7 | Yaşam Döngüsü | Önerilen kaynakları takip etme |
8 | Sosyal Vaka İncelemesi: Problemler, Süreçler ve Örnekler | Önerilen kaynakları takip etme |
9 | ARASINAV | |
10 | Sistem, Ekolojik Sistem Yaklaşımı | Önerilen kaynakları takip etme |
11 | Davranış Dinamiklerini Değerlendirme Modeli | Önerilen kaynakları takip etme |
12 | Genelci Yaklaşım | Önerilen kaynakları takip etme |
13 | Türkiyede Sosyal Hizmetin Gelişimi ve Uygulama Alanları | Önerilen kaynakları takip etme |
14 | Aile ve Sosyal Politikalar SHÇEK İl Müdürlükleri ve Yaptığı Hizmetler | Önerilen kaynakları takip etme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-) Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş, Ankara: Nika Yayınları. 2-) Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, no: 16. 3-) Danış, M. Z. (2006). “Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşımı”, Aile ve Toplum Dergisi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını, ,Cilt. 39 ,pp. 45 - 54. 4-) Danış, M. Z. ve Kırbaç, A. (2013). "The Historical Development of Social Work Practice With Individual", Middle East Journa of Scientific Research, 14 (5): 703-711. 5-) Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). “Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi", Toplum ve Sosyal Hizmet , 14 (1-19). 6-) Acar, H. ve Baykara Acar, Y. (2002). "Sistem Yaklaşımı, Eko-Sistem Yaklaşımı ve Sosyal Hizmet", Toplum ve Sosyal Hizmet, ss.29-35. 7-) Çamur Duyan, G. (2003). “Aile Yaşam Döngüsü ve Gelişimsel Farklılıklar”. Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 14, Sayı: 2. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
12 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |