Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat ve Popüler Kültür TDE 479 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM
Dersi Verenler Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elif Esra ÖNEN DEDE, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER, Arş. Gör. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Emine Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. Büşra AY

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Edebiyat ve popüler kültür arasındaki ilişkiyi, edebiyatın toplumsal etkileşim özelliklerini öğretmek

Dersin İçeriği

Toplumsal hayatta bazı edebiyat ürünlerinin diğerlerinden daha fazla ilgi gördüğü biliniyor. Bu ilginin sebepleri ve edebiyat eserlerinin üretilmesi ve tüketilmesi süreçlerindeki etkisi; popüler kültürün genel özellikleri ve türleri; Türk edebiyatının çeşitli türlerindeki popüler özellikler tespit edilir; Türk edebiyatı tarihi içerisinde özellikle roman türünün alt birimleri olan popüler tür ve eserler okunup özellikleri belirlenir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Popüler kültür, üst kültür, halk kültürü nedir, kırsal kültür, şehir kültürü nedir, farkları nelerdir?
2 Popüler kültürün başka türlerdeki örnekleri ve genel özellikleri
3 Edebiyat ve popüler kültür ilişkisi; popüler edebiyat türleri nelerdir?
4 Popüler edebiyatın özellikleri nelerdir?
5 Popüler roman ve popüler şiir hangi özellikleri taşır?
6 Türk edebiyatında popüler roman türleri:
7 Popüler aşk romanları
8 ARA SINAV
9 Popüler tarih romanları
10 Bilimkurgu romanları
11 Popüler polisiye, cinayet, casusluk romanları
12 Fantastik romanlar
13 Angaje işçi-köylü sosyalist romanları
14 Hidayet romanları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Doğu-Batı Düşünce Dergisi, “Popüler Kültür” sayısı, Yıl.4, Sayı. 15, Mayıs_Haziran-Temmuz 2001, Ankara 2001, 233 s.

2.Nazife Güngör (Der.), Popüler Kültür ve İktidar Popüler Kültür Üzerine Kuramsal İncelemeler, Ankara 1999, 471 s.

3.Leo Löwenthal, Edebiyat, Popüler Kültür ve Toplum, (Çev. Beybin Kejanlıoğlu), İstanbul 2017, 245 s.

4.Ahmet Oktay, Türkiye’de Popüler Kültür, İstanbul 1995, 3. Bsk, 273 s.

5.Veli Uğur, 1980 Sonrası Türkiye’de Popüler Roman, İstanbul 2013, 348 s.

6.Seyit Battal Uğurlu, Popüler Roman ve Nezihe Muhiddin, Erzurum 2015, 398 s.

7. Yılmaz Daşcıoğlu, “Popüler Edebiyat, Edebiyatta Popülerleşme ve İktidar İlişkileri”, Yayımlanmamış makale

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)