Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Anlatıları TDE 355 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk halk anlatılarından masallar, hikayeler, destanlar vb. konular hakkında bilgiler vermek.

Dersin İçeriği

Masal, halk hikayesi, fıkra, destan vb. halk anlatıları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Masal, hikaye, destan vb.kavramları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Bu kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Bu kavramları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Halk anlatılarını sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Masal kavramı Saim Sakaoğlu, Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları
2 Masal çeşitleri Saim Sakaoğlu, Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları
3 Meşhur masallar Saim Sakaoğlu, Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları
4 Türk halk hikayeleri Ali Berat Alptekin, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yayınları
5 Halk hikayelerinin sınıflandırması Ali Berat Alptekin, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yayınları
6 Hikaye incelemeleri Ali Berat Alptekin, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yayınları
7 Fıkra kavramı Dursun Yıldırım, Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları
8 Meşhur fıkra kahramanları Dursun Yıldırım, Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları
9 İslamiyet öncesi Türk destanları Özkul Çobanoğlu, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yayınları
10 İslamiyet sonrası Türk destanları Özkul Çobanoğlu, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yayınları
11 Destan incelemeleri Özkul Çobanoğlu, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yayınları
12 Dede Korkut Hikayeleri Muharrem Ergin, Dede Korkut Hikayeleri
13 Dede Korkut Hikayelerinin şekil ve içerik özellikleri Selçuk Kırbaç, Dede Korkut Hikayeleri
14 Dede Korkut Hikayeleri metin incelemeleri Muharrem Ergin, Dede Korkut Hikayeleri
Kaynaklar
Ders Notu

Açıköğretim Fakültesi Ders Notları

Ders Kaynakları

ARTUN,Erman; Türk Halk Edebiyatına Giriş, Karahan Yayınları, Adana,2011
ERGİN, Muharrem; Dede Korkut Kitabı, Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 2009
OĞUZ, Öcal; Türk Halk Edebiyatı Elk Kitabı, Grafiker Yayınları,Ankara,2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir X
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Kısa Sınav 3 10 30
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5