Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi TDE 280 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yeni Türk Edebiyatına Giriş
Tanzimat´tan Meşrutiyet´e Türk Edebiyatı
Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı
Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri
Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tiyatro kültürünü aşılayarak, Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazarları ve bu yazarların eserlerini tanıtmak.

Dersin İçeriği

Edebiyatta tiyatronun gelişimiyle ilgili bilgi vermek, Türk tiyatrosunun belli başlı yazarlarını ve eserlerini tanıtmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerindeki tiyatro yazarları ve türün belli başlı örnekleri arasında ilişkiler kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Kültürler arası etkileşimi analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
7 Tiyatro türlerini (komedi, dram, trajedi) bilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tiyatronun kökeni, çıkış sebebi ve kelime manası; Tiyatro sanatının kaynağı ve Antik Yunan Tiyatrosu Kelimenin kökenine ve tiyatro türünün gelişimine dair internet ve kütüphane yardımıyla genel bilgiye sahip olmak.
2 Roma Dönemi´nde Anadolu Tiyatrosu / Ortaçağ Tiyatrosu, Rönesans Tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik Tiyatro Genel tiyatro tarihi hakkında araştırma yapmak.
3 Türk tiyatrosunun tarihi gelişimi ve türleri: Geleneksel tiyatro; Köy seyirlik oyunları, Halk Tiyatrosu (Kukla, Gölge oyunu, Ortaoyunu) Konu hakkında genel bir çerçeve çizebilecek bilgiye ulaşabilmek.
4 Tiyatronun edebiyatla ilişkisi ve başlıca oyun türleri/ Komedi ve türleri Tiyatro-edebiyat ilişkisi üzerine sorgulayıcı bir değerlendirme yapmak.
5 Batı etkisi altında gelişen tiyatro: hazırlık devresi: 1809-1859 İlk tiyatro örnekleri hakkında internet ve kütüphane aracılığıyla genel bir bilgiye sahip olmak.
6 Tanzimat´la birlikte batılı anlayışı benimseyen Türk tiyatrosu. İlk Türkçe oyunlar Batılı anlayışa uygun ilk tiyatro eserinin özelliklerini araştırmış olmak.
7 Namık Kemal; Ali Haydar; Ahmet Midhat´ın tiyatro eserleri; A.Vefik ve Molier etkisi; A. Hâmid ve tiyatronun şiirsel etkisi Vatan Yahut Silistre piyesi okunacak.
8 Tanzimat tiyatrosunun türleri ve belli başlı temaları
9 ARASINAV
10 Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu: İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci; Musahipzade Celal ve diğerleri
11 Cumhuriyet döneminde tiyatro edebiyatı; Reşat Nuri, Necip Fazıl, Nazım Hikmet´in tiyatro eserleri Necip Fazıl´ın Bir Adam Yaratmak, Nazım Hikmet´in Ferhat ile Şirin oyunları okunacak.
12 Haldun Taner; Orhan Asena, Güngör Dilmen vb. Cumhuriyet dönemi tiyatro eserleri Haldun Taner´in Keşanlı Ali Destanı, Güngör Dilmen´in Bağdat Hatun oyunları okunacak.
13 Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun sorunları, belli başlı temaları, türleri
14 Tanzimattan bu güne edebiyatın bir türü olarak tiyatronun değişimine genel bir bakış; edebîlik değeri; edebiyatın diğer türleriyle ilişkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I, Niyazi Akı
2.Türk Tiyatro Tarihi I, Refik Ahmet Sevengil, Gençlik Ansk., 9. cilt
3.Felsefi Oyun ya da Oyunun Felsefesi, M. Ali Kılıçbay.
4.Tiyatroda Modern-Post-modern, Özen Yula, Birikim, 64(Ağustos 1994).
5.Yirminci Yüzyıl Sonunda Tiyatroda Arayışlar: Postmodern Tiyatro, H. Ata Ünal, (Doktora Tezi), İstanbul, 2004.
6.Tiyatro Ansiklopedisi, Aziz Çalışlar.
7.1983e Türk Tiyatro Tarihi, Metin And.
8.Osmanlı Tiyatrosu, Metin And.
9.Geleneksel Türk Tiyatrosu, Metin And.
10.Meşrutiyet Döneminde Türk Tiyatrosu (1908-1923), Metin And.
11.Türk Tiyatro Tarihi, Metin And.
12.Geleneksel Türk Tiyatrosu, Metin And.
13.Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz.
14.Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatı, İnci Enginün.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. X
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5