Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Ticaret Tarihi TAR 426 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Osmanlı ticaret tarihinde önemli bir yer tutan pazarlar ve panayırlar, ticaret hukuku, tacirler, ticari davalar, ticari metanın pazarlanması ve tüketiminin genel olarak öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Osmanlı Devleti’nin kendine has ticari uygulamaları çerçevesinde ticari düzen ile canlı bir ticaretin yaşandığı pazarlar ve ticarete dair hukuki uygulamalar ortaya konacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı ticari düzeni ve ticari anlayışını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Osmanlı Pazar ve panayırlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Ticaret hukuku, tacirler ve ticari davalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Ticari metanın pazarlanması ve tüketimini listeleyebilme ve tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanımı, Konular, İşleniş Esasları
2 Osmanlı Devleti’nin ticari anlayışı ve ticaretin gelişmesi
3 XIV-XV. yüzyıllarda Osmanlı ticari hayatı
4 Ticarette kullanılan ürünler
5 Osmanlı pazarları ve panayırları
6 Osmanlı ticaret ağı ve yabancı tacirler
7 Ticareti yapılan ve yapılması yasak olan ürünler
8 Osmanlı ticaret hukuku ve uygulamaları
9 Osmanlı ticaret gelirlerini etkileyen faktörler
10 Osmanlı Devleti’nde yerli ve yabancı tacirler
11 Coğrafi keşiflerin Osmanlı ticari dünyasına etkisi
12 Ticarete dair vergilendirme ve gelirler
13 Genel olarak Osmanlı ticari hayatı
14 Genel değerlendirmeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Halil İnalcık ve Donald Quataert (ed), Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. I-II, İstanbul 2000.

Kate Fleet, Erken Osmanlı Döneminde Türk-Ceneviz Ticareti, İstanbul 2010.

Maurits H. van den Boogert, Kapitülasyonlar ve Osmanlı Hukuk Sistemi, İstanbul 2014.

Ali İhsan Bağış, Osmanlı Ticaretinde Gayrî Müslimler: Kapitülasyonlar, Avrupa Tüccarları, Beratlı Tüccarlar, Hayriye Tüccarları (1750- 1839), Ankara 1983.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Sözlü Sınav 1
2. Sözlü Sınav 1
3. Sözlü Sınav 1
Toplam 58
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Sözlü Sınav 3 10 30
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5