Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Devleti´Nde Ordu ve Savaş TAR 473 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devleti’nde idari, ekonomik ve sosyal yaşamı derinden etkileyen askeri örgütlenmeyi ve etkilerini öğretmek.
Dersin İçeriği Osmanlı Askeri Teşkilatlanması, Osmanlı Ordusu, Osmanlı Mali ve İdari Yapılanmasında Askeri Etkiler, Osmanlı Savaş Sanatı, Savaş Sanayi ve Teknoloji.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı’da Askeri Teşkilatlanmayı Öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri,
2 Osmanlı Askeri Yapısının Mali, İdari ve Sosyal Dokuya Etkilerini Kavratmak. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri,
3 Osmanlı Savaş Sanayi ve Teknolojisini Karşılaştırmalı Bir Yöntemle Öğretmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri,
4 Osmanlı Dönemi İdari, Mali ve Toplumsal Dönüşümle bağlantılı Askeri Yapı Değişimini Öğretmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuruluş Dönemi Osmanlı Askeri Yapısı
2 Kapıkulu Ocakları, Ücretli Askerler
3 Eyalet Askerleri
4 Donanma Kuvvetleri
5 Osmanlı Askeri Yapısının Osmanlı İdari ve Mali Yapısına Etkileri
6 Savaşlar ve Vergiler
7 Osmanlı Sefer Organizasyonu
8 Osmanlı Ordusunun İaşesi
9 ARASINAV
10 Sefer Hazinesi
11 Osmanlı Kale Kuşatma ve Muharebe Teknikleri
12 Osmanlı Savaş Sanayi
13 Osmanlı Askeri Yapısı ve Savaş Sistemlerindeki Değişim
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları -M. Yaşar ERTAŞ, Sultanın Ordusu, Yeditepe Yayınevi.
-Rhoads Murphey, Osmanlı’da Ordu ve Savaş, Homer Kitabevi.
-Virginia Aksan, Osmanlı Harpleri, İş Bankası Yayınları
-Kahraman Şakul, Yeni Bir Askeri Tarih Özlemi, Savaş, Teknoloji, Deneysel Çalışmalar.
-İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devlet Teşkilatından Kapıkulu Ocakları, 1-2, Türk Tarih Kurumu Yayınları.
-Türk Denizcilik Tarihi, I-II, Deniz Basımevi Müdürlüğü.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5