Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yakınçağ Tarihi Semineri TAR 395 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yakınçağ Tarihi kaynaklarının incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yakınçağ Tarihinin temel problemlerine yaklaşımlarda bulunulması.
Dersin İçeriği Yakınçağ Tarih Anabilim dalından bitirme ödevi alacak ve bu Anabilim dalında kendilerini daha iyi yetiştirecek öğrencilere, Yakınçağ Tarihindeki önemli olayların tahlilinin yapılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 19. yüzyıla girerken Osmanlı Devleti ve Büyük Devletler (İngiltere, Fransa ve Rusya) arasındaki ilişkilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Fransız İhtilalinin Osmanlı Devletine etkilerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Viyana Kongresinden sonra Avrupa?daki yeni statü ve Osmanlı Devletinin bu statüdeki yerinin inceler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Performans Görevi,
4 Avrupa 1830 ve 1848 İhtilallerinin neden ve sonuçlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
5 Kırım Savaşı ve Sonrası Osmanlı ile Avrupa Devletleri arasındaki ilişkilerin temellerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı ve Berlin Anlaşması ile oluşan süreçte Osmanlı Devleti ile Avrupa Devletleri arasındaki ilişkileri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yakınçağ başlarında Osmanlı Devletinin genel durumu.
2 19. yüzyıla girerken Osmanlı ve Büyük Devletler.
3 Fransız İhtilali karşısında Osmanlı Devletinin tutumu.
4 Fransa?nın Mısırı işgal etmesi ve Osmanlı Devletinin olaya tepkisi.
5 Viyana Kongresi ve Osmanlı Devleti.
6 Viyana Kongresinden sonra Avrupa?daki yeni statü.
7 Statünün korunması için Kutsal İttifak ve bu ittifaka karşı Dörtlü ittifak.
8 1830 ihtilalleri
9 ARASINAV
10 1848 ihtilalleri
11 Avrupa?daki gelişmeler karşısında Osmanlı Devleti.
12 Boğazlar Sorunu ve Osmanlı Devleti
13 Kırım Savaşı ve Sonrasi Gelişmeler
14 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı ve sonuçları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih, İstanbul, 2000.
2- S.J. Shaw, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, 2 cilt, (Çev. M. Harmancı),İstanbul, 1994.
3- Hüner Tuncer, 19. yüzyılda Osmanlı- Avrupa İlişkileri 1814-1914, Ankara 2000.
4- Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, V, VI, VII ve VIII. Ciltler, Ankara, 1976.
5- Cemal Tukin, Osmanlı İmparatorluğu Devrinde Boğazlar Meselesi, İstanbul, 1947.
6- İlgili diğer güncel makale ve kitaplar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5