Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Roma Tarihi TAR 294 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı En eski devirlerden Bati Roma İmparatorluğu´nun yıkıldığı M.S. 476 yılına kadar Roma Tarihi´nin ve Latin Uygarlığı´nın genel hatlarıyla öğrenilmesini sağlamak
Dersin İçeriği En eski devirlerden Bati Roma İmparatorluğu´nun yıkıldığı M.S. 476 yılına kadar Roma Tarihi´nin ve Latin Uygarlığı´nın geçirdiği aşamalar ve gelişmeler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Roma Krallığı´nın kuruluşundan, İmparatorluğun yıkılışına kadar siyasi tarihinin evrelerini ve bunların özelliklerini açıklayabilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Roma tarihine ve olayların geçtiği coğrafyasına ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Roma tarihi araştırmalarındaki problemleri tanımlayabilir ve bunlar üzerine yeni fikirler üretebilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Sınav ,
4 Bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafi Koşullar, İtalya´nın Erken Devirleri, Etrüskler
2 Roma´da Krallık Dönemi
3 Roma Cumhuriyeti´nin Kurulmasından Roma-İtalya Konfederasyonu´nun Kuruluşuna Kadar
4 Roma´nın Batı Akdeniz Hakimiyeti ve Savaşlar
5 Roma´nın Doğu Akdeniz Hakimiyeti ve Savaşlar
6 Roma´da İç Savaşlar Dönemi
7 Senatus´un ve Roma Cumhuriyeti´nin Yıkılışı, İmparatorluk Yönetimi´ne Geçiş
8 Roma Cumhuriyet Dönemi´nde Anadolu, Mithridates Savaşları ve Eyaletlerin Kuruluşu
9 ARASINAV
10 Roma İmparatorluk Dönemi: Principatus Dönemi´nin Önemli Gelişmelerine Toplu Bakış
11 Roma İmparatorluk Dönemi: Dominatus Dönemi´nin Önemli Gelişmelerine Toplu Bakış
12 Roma İmparatorluk Dönemi Sosyo-Ekonomik Koşullar
13 Roma İmparatorluk Dönemi Dinsel İnanışları: Pagan Dinler, Hıristiyanlık ve Roma İmparatorluk Kültü
14 Roma İmparatorluğu´nun İkiye Ayrılması, Batı Roma İmparatorluğu´nun Yıkılması ve Doğu Roma İmparatorluğu
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları Halil Demircioğlu, Roma Tarihi, I. Cilt, Ankara 1998 (Türk Tarih Kurumu Yayınları)
Mehmet Özsait, Anadolu´da Roma Dönemi, Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi II, İstanbul, 1982, s. 325 - 361 (Görsel Yayınlar)
Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya / Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğunun İkiye Ayrılmasına Kadar, İstanbul 2007 (İletişim Yayınları)
Oğuz Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, İstanbul 2012 (İletişim Yayınları)
Bülent İplikçioğlu, Hellen ve Roma Tarihinin Anahatları, İstanbul 2007 (Arkeoloji ve Sanat Yayınları)
Bülent İplikçioğlu, Eski Batı Tarihi I, Ankara 1997 (Türk Tarih Kurumu Yayınları)
V. Diakov - S. Kovalev, Eski Roma; Çev.: Özdemir İnce, İstanbul 2010 (Yordam Kitap)
Gürkan Ergin, Anadolu´da Roma Hakimiyeti, Direniş ve Düzen, İstanbul 2012 (İş Bankası Kültür Yayınları)
Sabahat Atlan, Roma Tarihi´nin Ana Hatları, I. Kısım: Cumhuriyet Devri, İstanbul 1970 (İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları)
Charles Freeman, Mısır, Yunan ve Roma, Çev.: Suat Kemal Angı, İstanbul 2010 (Dost Kitabevi)
M. E. Bosch, Hellenizm Tarihinin Anahatları, Çev.: Afif Erzen, İstanbul 1942
E. J. Owens, Yunan ve Roma Dünyasında Kent, Çev.: Cana Bilsel, İstanbul 2000, İstanbul 2000 (Homer Kitabevi)
Christopher Howgego, Sikkelerin Işığında Eskiçağ Tarihi, Çev.: Oğuz Tekin, İstanbul 2013 (Homer Kitabevi)
Hilary J. Deighton, Eski Roma Yaşantısında Bir Gün, Çev.: Hande Kökten Ersoy, İstanbul 2012 (Homer Kitabevi))
Hüseyin Sami Öztürk, Ünite 4: Eski Çağ Tarihinin Araştırma Yöntemleri ve Temel Kaynakları, Tarih Metodu, Ed.: Zekeriya Kurşun, Eskişehir 2011: 58-77, (T.C. Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları)
David Magie, Roman Rule in Asia Minor, I-II, Princeton 1950
Titus Livius, Roma Tarihi, Çev.: Dr. Sabahat Şenbark, İstanbul 1992-2002 (Arkeoloji ve Sanat Yayınları)
Georges Duby - Philippe Aries, Özel Hayatın Tarihi 1: Roma İmparatorluğu´ndan 1000 Yılına, Çev.: Turan Ilgaz, İstanbul 2006 (Yapı Kredi Yayınları)
Peter Brown, Geç Antikçağda Roma ve Bizans Dünyası, Çev.: Turhan Kaçar, İstanbul 2000 (Tarih Vakfı Yurt Yayınları)
Turhan Kaçar, Geç Antikçağ´da Hıristiyanlık, İstanbul 2009 (Arkeoloji ve Sanat Yayınları)
S. R. F. Price, Ritüel ve İktidar. Küçük Asya´da Roma İmparatorluk Kültü, Çev.: Taylan Esin, Ankara 2004
R. H. Barrow, Romalılar, İstanbul1965 (Varlık Yayınları)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5