Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Selçuklu Şehircilik Tarihi TAR 285 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Selçuklu Kültürel Gelişiminin En Önemli Öğelerinden Şehirciliğin Tanınması
Dersin İçeriği Selçuklu Şehirciliğinin Tarihi Gelişiminin Belirlenmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Selçuklu kültürel gelişimini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Selçuklu kültür ilişkisini ortaya koyar. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Selçuklu medeniyetinde şehirleşmenin yerini belirler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Selçuklu Kültürel ve Toplumsal Temelleri
2 Selçuklu Şehirciliğinin Mekânsal Problemleri
3 Eski Türk Şehirlerinden Selçuklu Sürecine Taşınan Fiziki ve Kültürel Unsurlar
4 Selçuklularda Türk Şehrinin Karakteri ve Yapısı
5 Selçuklularda Horasan Şehirciliği
6 Selçuklularda Maveraünnehir’deki Şehircilik
7 Önasya’daki Selçuklu Şehirciliği
8 13–15. Yüzyıllarda Anadolu Selçuklu Şehirciliği
9 ARASINAV
10 Selçuklu Şehirleşmesinin Kurumları; Ulucami, Çarşı ve Bedesten
11 Selçuklu Şehirleşmesinin Kurumları; Gökmeydan
12 Selçuklu Şehirleşmesinin Kurumları; Kale, Ahmedek ve Şehreküstü
13 Selçuklu Şehirciliği – Toplumsal Yapı İlişkisi
14 Selçuklu Şehirciliği – Şehri İmaretleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Tarih-i Buhara
İbn Funduk Beyhaki, Tarih-i Beyhak
Nerşahi, Tarih-i Buhara
Nuzhetü’l Kulub
Asarü’l Bilad
İbn Batuta Seyahatnamesi
El Ömeri, Mesalikü’l Ebsar
Clavijo Seyahatnamesi
Rubruck Seyahatnamesi
Marco Polo Seyahatnamesi
İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü
Faruk Sümer, Eski Türklerde Şehircilik
Mustafa Demir, Sivas şehri
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5