Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Türk Tarihi Kaynakları TAR 256 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Genel Türk tarihinin ana kaynaklarının incelenmesi
Dersin İçeriği Genel Türk tarihinin kaynakları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel Türk tarihinin kaynaklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Bu kaynaklar arasındaki farklılıkları ortaya koyar Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
3 İslam öncesi dönemle İslami dönem kaynakları arasındaki yazım ve üslup özelliklerini kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Kaynaklar incelenirken dikkat edilmesi gereken hususları değerlendirir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav ,
5 Yerli kaynakların yanı sıra yabancı kaynakların değerini kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sözlü Kaynaklar (efsaneler, destanlar, menkıbeler)
2 Arkeolojik kaynaklar
3 Kitabeler (Göktürk, Uygur vd.)
4 Çin Kaynakları
5 Karahanlılar devri kaynakları
6 Orta Asya tarihi ile ilgili Arap ve İran kaynakları
7 Çağatayca Kaynaklar
8 Seyahatnameler
9 ARASINAV
10 Moğol İmparatorluğu devri kaynakları
11 Timurlular devri kaynakları
12 16. ve 17. yüzyıl kaynakları
13 18. ve 19. yüzyıl kaynakları
14 20. yüzyıl kaynakları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Varis Çakan, Orta Asya Türk Tarihinin Kaynakları, Ankara: Binyıl, Mart 2009.
Islamic Central Asia: An Anthology of Historical Sorces, ed. by Scott C. Levi and Ron Sela, Bloomington: Indiana University Press, 2010.
Edouard Chavannes, Çin kaynaklarına göre Batı Türkleri, çev. Mustafa Koç, İstanbul: Selenge Yayınları, 2007.
Liu Mau-Tsai, Çin kaynaklarına göre doğu Türkleri, çev. Ersel Kayaoğlu, Deniz Banoğlu, İstanbul: Selenge Yayınları, 2006.
Ahmet Taşağıl, Çin kaynaklarına göre eski Türk boyları, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2004.
Hasan Oktay, Ermeni kaynaklarında Türkler ve Moğollar, İstanbul: Selenge Yayınları, 2007.
Mehmet Ali Ekrem, Romen kaynak ve eserlerinde Türk tarihi: kronikler, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1993.
Tarih boyunca Türk tarihinin kaynakları semineri 6-7 Haziran 1996 bildiriler [Tarih Boyunca Türk Tarihinin Kaynakları Semineri (1996)], İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Araştırma Merkezi, 1997.
Orhan [Fuad] Köprülü, Tarihi kaynak olarak XIV ve XV. asırlardaki bazı Türk menakıbnameleri, 1951.
Bahaeddin Ögel, Türk mitolojisi: (kaynakları ve açıklamaları ile destanlar), 1409/1989, Ankara: Selçuklu Tarih ve Medeniyeti Enstitüsü, 1971.
Türk tarihinin Bizans kaynakları, çev. Hüseyin Namık Orkun, Ankara: Çığır Dergisi Neşriyatı, 1938.
Erol Cihangir, Yeniçağ Türkistan kaynakları ve Dr. Baymirza Hayit, İstanbul: Turan Kültür Vakfı, 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5