Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Selçuklular Tarihi TAR 106 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Selçuklu Devri Kültür Tarihi, Haçlı Seferleri Tarihi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK
Dersi Verenler Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN, Prof.Dr. HAŞİM ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçuklu Devletleri'nin Siyasi Tarihini İncelemek. Selçukluların dünya medeniyetine katkılarını ortaya koymak.

Dersin İçeriği

Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçuklu devletlerinin tarihi, kültürel, askeri, ekonomik ve siyasi gelişimleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Selçuklu sürecinin Türk ve İslam tarihindeki yerini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Oğuzların İslamiyet’i kabulünün sonuçlarını değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev,
3 Selçukluların İranlılaşması ve sonuçları üzerinde bilimsel tespitler yapar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Anadolu ve Önasya’daki Selçuklu uygarlığını belirtir. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Büyük Selçuklu Tarihi Coğrafyası
2 Büyük Selçuklu Devletinin Kuruluşu ve Tuğrul Bey Dönemi
3 Alparslan Dönemi
4 Melikşah Dönemi
5 Berkiyaruk ve Mehmet Tapar Dönemi
6 Sencer Dönemi
7 Oğuz İsyanı Büyük Selçuklu Devleti’nin Yıkılışı
8 Büyük Selçuklu Devleti’ne Bağlı Kurulan Devletler: A. Selçuklu Devleti
9 ARASINAV
10 Malazgirt Savaşı ve Anadolu’nun Fethi, Malazgirt Savaşı Sonrası Anadolu’da Siyasi Yapı
11 İznik Selçuklu Devleti, Haçlı Seferleri ve XII. Yüzyıl Anadolu’sundaki Sonuçları, Danişmendli-Anadolu Selçuklu İlişkileri,
12 Sultan Murad ve II. Kılıçarslan Dönemleri, Gıyaseddin Keyhüsrev ve IV. Haçlı Seferi, XII. Yüzyıl Anadolu Selçuklularında Toplum ve Ekonomi
13 I. İzzeddin Keykavus Dönemi, I. Alaeddin Keykubat Dönemi, Babailer İsyanı ve Kösedağ Savaşı Sonrası Anadolu’da Moğollar
14 XIII. Yüzyılda Toplum ve Ekonomi, XII. ve XIII. Yüzyıllarda İdari ve Kültürel Yapı
Kaynaklar
Ders Notu

Osman Gazi Özgüdenli, Selçuklular I, İSAM Yayınları.

Ders Kaynakları

Osman G. Özgüdenli, Selçuklular I, İstanbul: İsam Yayınları, 2013.
Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, İstanbul 1996.
Cihan Piyadeoğlu, Fethin Babası Sultan Alp Arslan, İstanbul: Kronik Yayınları, 2016.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5