Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Orta Asya Türk Tarihi ve Kültürü TAR 103 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi RECEP YAŞA,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam Öncesi Orta Asya Türklerinin siyasi, iktisadi ve toplumsal hayatının incelenmesi, Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesi
Dersin İçeriği İslam Öncesi Orta Asya Türk Devletleri, Tarihi süreç içinde oluşan kültürel değerler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
3 Türk devletlerinin niteliklerini belirler Anlatım, Tartışma, Benzetim, Sınav , Ödev,
4 Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
6 Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7 Kültür ve medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
8 Kültürel değişim ve gelişimi kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
9 Kültürel unsurların günümüze yansımasını ayırt eder Anlatım, Tartışma, Benzetim, Sınav ,
10 Tarihi süreç içindeki yönetim anlayışlarını değerlendirir Anlatım, Tartışma, Benzetim, Sınav , Performans Görevi,
11 Tarihi süreç içinde Türk kültürünün uygarlaşmasını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
12 Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder Anlatım, Tartışma, Benzetim, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Amacı, kaynakları, tespit ve tanımlar, kültürün önemi ve değeri, Türk milli kültürünün safhaları ve atlı göçebe kültürün temel özellikleri, Türk kültürünün etki gücü [9] Sayfa 10-16
2 Türklerin ilk anayurdu ve yayılmaları, Orta Asyada tabiat ve iklim şartları, Orta Asyanın en eski kültürleri ve Türklerin yayılma safhaları, Türk karakteri, Eski Türk hayat tarzı [9] Sayfa 17-33 [1] Sayfa 18-31
3 Tarihte Türk adı; Türk kültürünün ortaya çıkışı ve Türk adının anlamı Türklerin göçleri ve yayılma alanları [1] Sayfa 43-46
4 Büyük Hun Devletinin kuruluş ve yükseliş dönemi, Hun-Çin üstünlük mücadelesi, Büyük Hun Devletinde iç karışıklıklar, Büyük Hun Devletinin ikiye ayrılması ve yıkılışı [3] Sayfa 668-709 [5] cilt I-II
5 Ak Hunlar, Batı Hun İmparatorluğu ve Tabgaçlar [4] Sayfa 75-79 [1] Sayfa 57-93
6 Hunlar devrinde sanat, din ve kültürel hayat [10] Sayfa 10-50
7 Birinci Göktürk Devleti Doğu ve Batı Göktürkleri [6] Sayfa 9-34 [12] Sayfa 1-110
8 İkinci Göktürk Devleri ve Göktüklerin kültürel hayatına bir bakış [6] Sayfa 35-92, [7] Sayfa 40-77
9 ARASINAV
10 Uygurlar ve Uygurların kuruluş dönemi [8] Sayfa 15-51
11 Kırgız yenilgisinden sonra güneyde kurulan yeni Uygur devletleri, Uygurlarda sanat, din ve kültürel hayat [8] Sayfa 139-145
12 Kırgızlar ve Türgişler ve kültürel hayatları [1] 140-145
13 Oğuzlar ve Karluklar ve kültürel hayatları [1] 146-456
14 Sonuç ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997.[2] Lagos Ligeti, Asya Hunları, Tanrının Kılıcı Atilla, İstanbul 1996.
[3] Salim Koca, Asya Hunları, Türkler, c: II, Ankara 2002.
[4] Bahaeddin Ögel, Akhun Devleti, Tarihte Türk Devletleri, c: I, Ankara 1987
[5] Bahaeddin Ögel, Büyük Hun Devleti I-II. Ankara 1971.[6] Ahmet Taşağıl, Göktürkler I, Ankara 1995.
[7] Saadettin Gömeç, Kök-Türk Tarihi, Ankara 1999.
[8] Özkan İzgi, Uygurların Siyasi ve Kültürel Tarihi, Ankara 1987.
[9] Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003.
[10] Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998.
[11] Abdulkadir İnan, Eski Türk Dini, İstanbul 1976.
[12] Bahaaddin Ögel, Türk Devlet Anlayışı, Ankara 1982.
[13] Şerafettin Turan, Türk Kültür Tarihi, İstanbul 1990.
[14] İbrahim Kafesoğlu, Eski Türk Dini, İstanbul 1980.
[15] Recep Yaşa, Bitliste Türk İskanı, Ankara 1992
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 10
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5