Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Toplum Yapısı SOS 407 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Temel tarih ve sosyoloji dersleri 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL
Dersi Verenler Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Osmanlı toplumu, devleti ve sosyal yapısının incelenmesi amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Osmanlı toplumu, devleti ve sosyal yapısı. Osmanlı Devleti'nden Türkiye Cumhuriyetine süreklillik ve farklılıklar.  Toplum yapısı ve kurumlarındaki değişmeler ile bunlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı toplumunun sosyal ve ekonomik yapısının öğrenilmesini sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 osmanlı toplumunda çöküş sürecinin izlerini sürmeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 osmanlı bilim yapısını öğrenmeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 Türk toplumu ve osmanlı toplumu arasındaki benzerlikleri çözmeyi sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Osmanlı kültürünü Batı kültüründen ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Teriminin Anlamı
2 Osmanlı Devletinin Kuruluş Dönemi Toplum Yapısı
3 Osmanlı Devletinin Temel Felsefesi
4 Osmanlı Toplumunu Oluşturan Unsurlar
5 Osmanlı Ailesi
6 Osmanlı Toprak sistemi ve tarım
7 Osmanlı İktisadi sistemi
8 Osmanlı Eğitim Sistemi
9 ARASINAV
10 17. ve 18.Yüzyıl Osmanlı Toplumu ve Batı
11 Osmanlı Bilim Zihniyetinin değişmesi
12 Osmanlı Devletinde Bürokratik reformlar
13 19. Yüzyılda Batılılaşma Süreci ve Toplumsal Değişim
14 Osmanlıdan Cumhuriyete Geçiş süreci
Kaynaklar
Ders Notu

Gelenek ile Modernite Arasında Osmanlı Uleması, Dr. Osman Özkul, 2005, İst.

Ders Kaynakları

Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, Eren Yayıncılık; İstanbul, 1996

Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi. Cilt 1: 1300–1600, Eren Yayıncılık; İstanbul, 2004

Ziya Kazıcı, Osmanlı'da Toplum Yapısı  Bilge Yayıncılık, Aralık 2003

Suraiya FaroqhiOsmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayat, Doğu Batı Yayınları

Zeki Arslantürk, Naimaya Göre 17. Yüzyıl Osmanlı Toplum Yapısı,İstanbul, 1996

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 10 10
Final 1 2 2
Sözlü Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5