Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şehir ve Göç Sosyolojisi | SOS 306 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sanayileşme sonrası ortaya çıkan göç süreci ve bunun sonucunda ortaya çıkan çarpık kentleşmenin yarattığı gecekondulaşma sürecini değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Göç, gecekondulaşma, iç göç ve dış göçler, kentleşme, sanayileşme ve beraberinde getirdiği sorunlar, arabesk kültür, varoşlar, getto kavramı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sanayileşmenin nüfus hareketleri üzerinde yarattığı etkileri tespit etmeyi sağlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Göç sürecinde ortaya çıkan sorunları tespit etmeyi sağlar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
3 | Hızlı ve çarpık kentleşmenin nedenlerini ve sonuçlarını anlamayı sağlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Gecekondulaşma sürecinin ortaya çıkışını ve problemlerini ortaya koymayı sağlar | Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
5 | Şehirlerin ortaya çıkışında rol oynayan faktörleri öğrenir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Tarihte ilk şehirler, antik şehirler ile Türk ve İslam şehirlerinin sosyal ve kültürel yapısı hakkında bilgi edinir. | Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
7 | Sosyal ve kültürel değişime beşiklik etme açısından şehirlerin rolünü kavrar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanayileşme ve Sanayi toplumu | |
2 | Sanayileşme sonrası ortaya çıkan sorunlar | |
3 | Göç ve Kentleşme | |
4 | Göç ve göçün nedenleri | |
5 | Göçün sonuçları | |
6 | Göç ve çeşitleri: iç göçler, dış döçler, tersine göçler | |
7 | Göç ve gecekondulaşma | |
8 | Gecekondu bölgeleri ve varoşlar | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Göç ve gecekondulaşma Türkiye Örneği | |
11 | Gecekondu ve arabesk kültür | |
12 | Arabesk kültürün özellikleri | |
13 | Kentsel Dönüşüm ve Yenileşme | |
14 | Genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |