Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Sosyoloji Teorileri SOS 303 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL HİRA
Dersi Verenler Prof.Dr. İSMAİL HİRA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyoloji teorilerinin, Sosyolojinin yöntemine dönük yeni tartışmaları ve yine bu bağlamda Sosyolojinin toplumsal sorunları ele alışındaki yeni yaklaşım tarzlarını incelemek.
Dersin İçeriği Sosyal bilimlerde temel değişimler, Max Weber ve çağdaşları, Thomas Kuhn, Paul Feyerabend, Habermas ve çağdaşları,
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş sosyoloji teorilerinin metinlerini öğrenir. Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
2 Klasik metinlerde toplumsal gerçekliğe yönelik teorilerle çağdaş teorilerde dile getirilen çözümlemelerin karşılaştırmasını yapar. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
3 Klasik ve Çağdaş Sosyolojinin yöntem anlayışları ve bu konuda yapılan yöntem tartışmalarını öğrenir. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
4 Klasik ve Çağdaş Sosyolojinin toplumsal gerçekliği yorumlama noktasında, farklı paradigmalarla hareket ettiğinin farkına varır. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5 Çağdaş Sosyolojinin temsilcilerini tanır. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
6 Kendi toplumsal gerçekliğini daha iyi tanıma ve yorumlama becerisine sahip olur. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Bilimlerde Meta Anlatıların Dönüşümü
2 Max Weber:Sosyoloji ve Metod
3 Max Weber: Weber Değer-Bağımsız Sosyoloji
4 Thomas Kuhn: Paradigmalar ve Bilim; Paul Feyerabend: Yönteme Hayır.
5 Jürgen Habermas: İlgiler Bilgi ve Eylem
6 Jürgen Habermas: Habermas ve Frankfurt Okulu
7 Michael Foucault: Bilgi, Gerçek ve iktidar
8 Michael Foucault: Foucault ve Feminist Sosyal Teori
9 Arasınav
10 Jacques Derrida: Hermenötik
11 Jacques Derrida: Hermenötik Yapıbuzum/Yapısöküm
12 Hans-Georg Gadamer: Hermenötik, Metnin Yorumu
13 Hans-Georg Gadamer: Tarih, Önyagı, Gelenek
14 Anthony Giddens: Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları.
Kaynaklar
Ders Notu Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, (Ç. İ. Türkmen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul,2001
Ders Kaynakları Imre Lakatos & Alan Musgrave, Bilginin Gelişimi & Bilginin Gelişimi İli İlgili Teorilerin Eliştirisi, (Ç. H. Arslan), Paradigma Yayınları, İstanbul, 1992.
Pollama, Margaret, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, (Ç. H. Erbaş), Gündoğan Yayınları, Ankara,1993.
Quentin Skinner, Çağdaş Temel Kuramlar, (Ç.A. Demirhan), Vadi Yayınları, Ankara, 1991.
Robert Hollinger, Postmodernizm ve Sosyal Bilimiler, Ç. A. Cevizci, Paradigma Yay., İst., 2005.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6