Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizikokimya Laboratuvarı II KIM 304 6 0 + 4 4 5
Ön Koşul Dersleri Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH BULUT
Dersi Verenler Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN, Prof.Dr. RECEP ALİ KUMBASAR,
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kimya öğrencilerine fizikokimyanın temel konularını deney yaparak anlayabilmesi ve el becerilerini geliştirilmesi için gerekli bilgi ve kavramları kazandırmak.
Dersin İçeriği Deneylerle ilgili teorik bilgi verilmesi; Fizikokimya laboratuarı II için ön hazırlık; Sıvıların kırılma indisi ve moleküler kırılma (Refraktometri); Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisinin ve kohezif enerji yoğunluğunun belirlenmesi; Kriyoskopi yöntemiyle molekül ağırlığı tayini; Potonsiyometrik asit-baz titrasyonu ve zayıf bir asidin Ka sabitinin tayini; Glisin ile nikel (II) iyonunun potansiyometrik titrasyon eğrilerinin incelenmesi; Bir reaksiyonun kinetiğinin incelenmesi; Asidi zayıf bir tuzun hidrolizinin pH ölçümleriyle belirlenmesi; Fe (III) iyonu ile tiyosiyanat arasındaki kompleks oluşumunun incelenmesi; Sulu çözeltilerdekısmi molar hacimlerinin belirlenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kompleks oluşumunu spektroskopi yöntemiyle inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Belirli bir sıvının kırılma indisi ve yoğunluğunun ölçülmesi, bulunan değerler yardımı ile spesifik ve moleküler kırılmalarının hesaplanması Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisini ve kohezif enerji yoğunluğunu belirlemektir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Kriyoskopi yöntemi ile saf bir sıvı ile elektrolit olmayan bir madde ile hazırlanan çözeltinin donma noktası tayin edilir ve çözünen maddenin molekül ağırlığı hesaplanır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Asit-baz titrasyonlarının potansiyometrik titrasyonla ekivalent noktalarının bulunması ve zayıf asitlerin Ka sabitlerinin belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
7 Reaksiyon hız sabiti, yarılanma süresi ve aktivasyon enerjisini hesaplar Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
8 Asidi zayıf bazı kuvvetli bir tuzun farklı konsantrasyonlardaki pH değerlerinin yardımıyla hidroliz sabitini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
9 Çözeltideki bileşenlerin herhangi bir derişimindeki molar ve kısmi molar hacimlerinin bulunması Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deneylerle ilgili teorik bilgi verilmesi
2 Fizikokimya laboratuarı II için ön hazırlık [1] Sayfa II-XII
3 Genel İş Sağlığı ve Güvenliği [1] Sayfa XIII-XVI
4 Sıvıların kırılma indisi ve moleküler kırılma (refraktometri) [1] Sayfa 1-6
5 Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisinin ve kohezif enerji yoğunluğunun belirlenmesi [1] Sayfa 7-12
6 Kriyoskopi yöntemiyle molekül ağırlığı tayini [1] Sayfa 13-20
7 Potonsiyometrik asit-baz titrasyonu ve zayıf bir asidin Ka sabitinin tayini [1] Sayfa 21-24
8 Bir reaksiyonun kinetiğinin incelenmesi [1] Sayfa 27-31
9 ARASINAV [1] Sayfa 32-35
10 Asidi zayıf bir tuzun hidrolizinin pH ölçümleriyle belirlenmesi [1] Sayfa 32-35
11 Fe (III) iyonu ile tiyosiyanat arasındaki kompleks oluşumunun incelenmesi [1] Sayfa 36-40
12 Sulu çözeltilerde kısmi molar hacimlerinin belirlenmesi [1] Sayfa 40-42
13 Telafi deneyleri
14 Telafi deneyleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Tutkun, O., Şengil, İ.A., Teker, M., Demircan, N., Özacar, M., Kumbasar, R.A., Gülfen, M.,Manzak, A., Fizikokimya Laboratuarı II, 1998.
Ders Kaynakları [2] A. Gürses, S. Bayrakçeken, Deneysel Fizikokimya, Kültür ve Eğitim Vakfı yayınları, Erzurum 1996

[3] P. W. Atkins, Fizikokimya. Ankara, Bilim Yayıncılık, 2001.

[4] A.M Halpern,. Deneysel Fizikokimya. Upper Saddle River, N.J. :Prentice Hall, 1997.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi.
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5