Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Enstrümental Analiz | KIM 307 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Analitik Kimya I ve II derslerinin alınmış olması |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN, Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN, Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR, Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kimya bölümünde öğrenim gören öğrencilere yönelik olarak maddenin bileşimi yapısı hakkında nicel ve nitel bilgi toplayabilmek için analizler yapabilmek, bunun için modern cihazlar hakkında teorik bilgileri ve çeşitli örneklerin nasıl analiz edileceğini öğrenmek, karşılaşılan problemlerin aletli analiz tekniklerinden hangisi/hangileri ile çözümlendirilebileceği yargısına varabilmek, öğrencilerin bu bağlamda piyasa koşulları ve ihtiyaçlarına göre hazırlıklı ve donanımlı olarak yetiştirilmesi şeklinde özetlenebilir. |
Dersin İçeriği | Giriş, analiz teknikleri, modern spektroskopik teknikler, madde ışın etkileşmesi, soğurma konuları, UV-vis. spektroskopisi, Diode-Array sistemi. Atomik absorpsiyon spektroskopisi ve benzer teknikler, Atomik absorpsiyon cihazı, girişimler ve düzeltme sistemleri. Plazma spektroskopisi; cihazı ve girişimler. Infrared spektroskopisi; cihazı ve teorisi, IR spektrumlarının yorumlanması. NMR spektroskopisi; cihazı ve teorisi, NMR spektrumlarının yorumlanması. Kütle spektrometresi ve teorisi, kütle spektrumlarının yorumlanması. Kromatografik metotların teorisi spekturumların yorumlanması ve uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aletli analiz tekniklerini bilir | Anlatım, | Portfolyo, |
2 | Spektroskopik, kromatografik ve diğer analiz tekniklerini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Ödev, Portfolyo, |
3 | tekniklerinin uygulanışı sırasında ortaya çıkan aletsel sorunları çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Performans Görevi, |
4 | Bu teknikler yardımıyla elde edilen sonuçları yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Performans Görevi, |
5 | Bilinmeyen bir numuneyi tanımada teknik türlerini seçer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Performans Görevi, |
6 | Öğretilen teknikleri combine olarak kullanır ve sonuçlara ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Performans Görevi, |
7 | Öğrenilen tekniklerle ilgili yenilkleri takip eder ve bunları uygulamaya geçirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Enstrümental yöntemlerin sınıflandırılması, Yöntem seçimi | [1] Sayfa 1-11 |
2 | Cihazların performans özellikleri, Enstrümental yöntemlerin kalibrasyonu | [1] Sayfa 11-15, 15-18 |
3 | Sinyaller ve gürültü, Spektrometrik yöntemlere giriş | [1] Sayfa 99-113, 116-139 |
4 | Optik cihazların bileşenleri | [1] Sayfa 143-189 |
5 | Optik atomik spektrometriye giriş, Atomik absorpsiyon ve atomik floresans spektrometri | [1] Sayfa 192-204, 206-227 |
6 | Atomik emisyon spektrometri | [1] Sayfa 230-251 |
7 | Atomik kütle spektrometri | [1] Sayfa 253-271 |
8 | Moleküler spektroskopiye giriş, Beer yasası, UV / Görünür bölge moleküler absorpsiyonu. | [1] Sayfa 299-351 |
9 | ARASINAV | |
10 | Moleküler lüminesans spektrometri, infrared spektroskopiye giriş. Uzak, orta ve yakın infrared spektroskopi. | [1] Sayfa 356-426 |
11 | Raman Spektroskopi ve Nükleer manyetik rezonans spektroskopiye giriş. | [1] Sayfa 429-491 |
12 | Moleküler kütle spektrometri ve yüzey analizi metotları. | [1] Sayfa 498-561 |
13 | Ayırma yöntemlerine giriş, kromatografi kavramı ve gaz kromatografisi | [1] Sayfa 673-722 |
14 | Yüksek performanslı sıvı ve süper kritik akışkan kromatografisi, kapiler elektroforeze giriş. | [1] Sayfa 726-795 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Enstrumantal Analiz İlkeleri, Skoog-Holler-Nieman: Esma Kılıç, Fitnat Köseoğlu, Hamza Yılmaz (Çeviri editörleri), Bilim yayıncılık, Ankara, 2000. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | ||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 11 |
6. Ödev | 3 |
2. Kısa Sınav | 11 |
1. Ödev | 3 |
2. Ödev | 3 |
3. Ödev | 3 |
4. Ödev | 3 |
5. Ödev | 3 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |