Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik Kimya Laboratuarı I KIM 207 3 0 + 5 5 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET NEBİOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. ARİF BARAN, Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN,
Dersin Yardımcıları Organik Kimya ABD Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Laboratuarda çalışma bilincinin kazandırılması. Organik bileşiklerin fiziksel özelliklerinin tanıtılması, Temel laboratuar işlemlerini gerçekleştirebilme becerisinin kazandırılması, Organik Kimya I dersinde teorik olarak görülen bilgilerin görsel olarak kavranmasının sağlanması
Dersin İçeriği Kristallendirme, Damıtma, Ekstraksiyon, Alkollerin dehidrasyonu (Alken eldesi), Ester hidrolizi, Esterleşme ve Asetilleme, Karboksilli asit eldesinde bazı yöntemler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Organik Kimya Laboratuvarında çalışma, güvenliğini sağlama, laboratuvar gereçleri ve ekipmanlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kimya bilgilerini deney tasarlama, yürütme ve yorumlamada etkin ve doğru şekilde kullanma becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Sistem kurma, ayırma ve saflaştırma yöntemlerini gerçekleştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Deneysel sonuçları rapor halinde sunabilme yeteneği kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Organik sentez yöntemlerini kullanarak organik bileşikleri sentezleyebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Özgüvenli grup çalışmasına yatkın ve atılımcı olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deney gruplarının belirlenmesi
2 Laboratuarda yapılacak temel laboratuar işlemleri ile ilgili bilgiler ve malzeme temini
3 Kristallendirme ile saflaştırma [1] Sayfa 1-2
4 Basit damıtma ile sıvı karışımlarının ayrıştırılması 1] Sayfa 3-6
5 Benzoik asit ve anilinin ayrıştırılması (Ekstraksiyon) [1] Sayfa 7-10
6 Siklohegzanolden siklohegzen eldesi ve alkenlere halojen Katılması- Doymamışlık testi [1] Sayfa 11-12
7 Katı Sabun Eldesi [1] Sayfa 13-14
8 Etil asetat eldesi [1] Sayfa 15-17
9 ARASINAV
10 Aspirin Eldesi [1] Sayfa 17-18
11 Asetanilid ve Fenilasetat eldesi [1] Sayfa 18
12 Toluenden benzoik asit eldesi [1] Sayfa 19-21
13 Telafi
14 Telafi
Kaynaklar
Ders Notu [1] ARSLAN, M., ZENGİN, M., NEBİOĞLU, M., DUYMUŞ, H., Organik Kimya Laboratuarı Ders Notları, Sakarya, 2003.
Ders Kaynakları [2] SOLOMONS, G., Organik Kimya (çeviri), Literatür Yayınları, İstanbul, 2002.
[3] YUSUFOĞLU, A., ÇELİK, H., HASDEMİR, B., "Deneysel Organik Kimya", İ.Ü.Yayınları, İstanbul, 2002.
[4] AKAR, A., Deneysel Organik Kimya, İ.T.Ü Fen Edebiyat Fakültesi Yayın No.5, İstanbul, 1984.
[5] VARNALI, T., Introduction to Experimental Organic Chemistry, B.Ü Yayınları No.575, 3. Baskı, İstanbul, 1995.
[6] MAYO, D.W., PİKE,R.P., BUTCHER, S.S., Microscale Organic Laboratory, 2nd ed., John Wiley&Sons Inc., New York,1989.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. X
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. X
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. X
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
13 X
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 6