Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyoloji Tarihi SOS 138 2 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste sosyolojik düşüncenin tarihsel gelişiminin açıklanması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği Bu derste sosyolojinin tarihsel sürecinde farklı sosyoloji yapma geleneklerinin perspektifleri ele alınacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojinin tarihsel gelişimini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Felsefe dışındaki sosyal bilim alanlarından faydalanabilme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Doğa bilimleri ile sosyal bilimleri birbirinden ayıran nesne ve yöntem farklılıklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Felsefeyi sosyolojiden ayırabilme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Anlatım, Sınav ,
6 Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyolojinin bir bilim olarak doğuşu
2 Aydınlanma - sosyoloji ilişkisi
3 Klasik sosyolojinin doğumu
4 Auguste Comte
5 Auguste Comte
6 E. Durkheim
7 E. Durkheim
8 K. Marx
9 ARASINAV
10 K. Marx
11 K. Marx
12 V. Pareto
13 V. Pareto
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu [1] ARON, Raymond, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (Çev: Korkmaz Alemdar), Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1989.
Ders Kaynakları [2] Hirszowicz, Maria (1981) Industrial Sociology: An Introduction, Oxford: Penguın Books,
[3] Sezer Baykan,( 1997) Batı Dünya Egemenliği ve Endüstri Devrimi, İstanbul Ünv. Ed. Fak. Yayınları, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
[4] Kumar, Krishan ( 1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük,, Ankara: Dost Kitapevi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4