Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamaları II COG 301 5 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İleri düzey ArcGIS Desktop yazılım yeteneklerini öğrenerek,Coğrafi Bilgi Sistemleri ile yeryüzünün bir parçası olan mekanın özelliklerine ait sayısal ve sayısal olmayan değerlendirmeler yapıp yeni veriler elde edebilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Giriş, Obje Türleri Tanımı, Topolojinin Sunumu, Coğrafi Varlık Türleri ve Tanımlar, Doğru Kestirme için Algoritmalar, Mekansal İlişkiler için Biçimsel Modeller, Kesişim Modeli, Üç boyutlu analizler, Düzensiz üçgen ağları(TIN), Üç Boyutlu Analizler İçin Diğer Teknikler, Mekansal İndeksler, Mekansal Operasyonlar, Mekansal Veri Sorgulama Dilleri, Vektörleştirme, Mekansal Referans İlişkisi. Ulusal ve Uluslararası Standartlar. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 CBS ve bileşenlerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 CBS?ni amacı doğrultusunda kullanır Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
3 CBS ile gerekli analizleri yapar Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 CBS ile farklı sorgulamalar yapar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Veri çıktılarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 CBS ile farklı tematik haritalar geliştirir Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 ArcGIS Desktop Temel Özellikler (Giriş)
2 TIN (Düzensiz Üçgenlenmiş Ağ) Verisi Üzerinde Çalışma
3 Yüzey Analizleri
4 Lidar Verileri Üzerinde Çalışma
5 3 Boyutlu Modelleme
6 3 Boyutlu Analizler ve Model Builder
7 Mesafe ve Yoğunluk Anazlileri
8 Mekansal Enterpolasyon
9 İstatistiksel Analizler
10 Raster Verilerin Çakıştırılması
11 Hidrolojik Analizler
12 Hidrolojik Analizler 2
13 Görüntü İşleme
14 Mekansal Analizler ve Model Builder
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

K. Heather Kennedy, Introduction to 3D Data: Modeling with ArcGIS® 3D Analyst™ and Google Earth™ DOI: 10.1002/9780470548776

 David J Maguire (Editor), Michael F Goodchild (Editor), Michael Batty GIS, Spatial Analysis, and Modeling 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Kısa Sınav 30
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 30 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 177
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,08
Dersin AKTS Kredisi 6