Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kır Yerleşmeleri COG 207 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU
Dersi Verenler Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Halen dünya nüfusunun yarısının ikamet ettiği kırsal alanları tanıtarak, kırsal yerleşmelerde bölgesel farklılıkların ortaya çıkardığı yerleşme tarzlarını ve mesken özelliklerini öğretmek.
Dersin İçeriği Yeryüzünde yerleşme sahasının sınırları, yerleşmelerin dağılımına etki eden fiziki ve beşeri coğrafya faktörleri, kırsal mesken ve yerleşmelerin coğrafi çevre ile ilişkileri, dünyada ve ülkemizde kırsal yerleşme şekilleri ve planları. İlk kentlerin nerede, hangi koşullar altında ortaya çıktıkları, tarihsel gelişimleri ve dağılımları ele alınır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kır yerleşmesini tanır Anlatım, Sınav ,
2 Kırsal yerleşme şekillerini ayırt eder Soru-Cevap, Sınav ,
3 3) Kırsal yerleşmenin bulunduğu saha ile o bölgedeki ekonomik faaliyetleri ilişkilendirir Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 Dünya üzerinde yer alan farklı yerleşme biçimlerini tanır Soru-Cevap, Benzetim, Sözlü Sınav,
5 Kırsal mesken şekilleri ile çevre arasındaki ilişkileri yorumlar Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Bir kır yerleşmesini inceleyerek analiz eder Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yerleşme sahasının sınırları; Yerleşim alanını sınırlandıran faktörler;Doğal Faktörler, Beşeri Faktörler [3]13-49
2 Kırsal yerleşmeler, Kır Yerleşmelerinin Temel Özellikleri [2]295-297
3 Kır Yerleşmelerinin Sınıflandırılması; Dönemlik Kır Yerleşmeleri [2]
4 Yaylalar,Oba,Kom,Mezra,Saya,banı,Pey,Çiftlik,Dam,Ağıl vb.
5 Sürekli Kır Yerleşmeleri: Köyler [2]311-319
6 Yerleşme Dokularına Göre Köy Yerleşmeleri: Dağınık Köy Yerleşmeler, Toplu Köy Yerleşmeleri. Coğrafi Konumlarına Göre Köy Şekilleri; Akarsu Boyu Köyleri, Orman Köyleri [2]298-303
7 Köy yerleşmelerinde bölgesel farklılıklar. Metropolitan Köyler [2]319-324
8 Kır yerleşmelerinde mülkiyet ve tarla şekillerinin bölgesel farklılıkları
9 Kır Yerleşmeleri Üzerinde Etkili Olan Bölgesel Farklılıklar; Plantasyonlar, Hamletler, Kıbbutzlar vs [2]305-311
10 Kır meskenleri ve coğrafi çevre ilişkisi; Köy Meskenlerinde Kullanılan Yapı Malzemeleri; Doğal Barınaklar [2]305-311,[3]128-137
11 Toprak meskenler ve yayılış sahaları, Ahşap meskenler ve yayılış sahaları [2]305-311, [3]91-112
12 Taş meskenler ve yayılış sahası, Değişik yapı malzemesinin bir arada kullanıldıkları mesken şekilleri [2]305-311,[3]112-122
13 Meskenlerin düzenlenme şekli ve donatımı [3]128-143
14 Türkiye?deki Kırsal Yerleşmelerin Gözlemlenmesi. Sanayileşmenin Kırsal Yerleşmeler ve Meskenler Üzerindeki Etkileri [3]122-128
Kaynaklar
Ders Notu [1]Konuları kapsayan 13 adet ppt sunumu
Ders Kaynakları [2]Beşeri Coğrafya (insan - Kültür - Mekan) E. TÜMERTEKÎN - N. ÖZGÜÇ, Çantay Kitabevi, İstanbul,2004
[3]Kır Yerleşmeleri, DENKER TOLUN B., , İstanbul Üniversitesi Yayınları,1977
[4]Kırsal Yerleşmeler I. Terminolojik Sorunlar, C. YILMAZ, Palmiye Yayınları Kitapları, Samsun 2002.
[5]Nüfus ve Yerleşme, A.Tanoğlu, İst. Üni. Yayını No: 1183, İstanbul, 1966
[6]Genel Beşeri ve iktisadi Coğrafya, î. ATALAY, Yeni Çağ Basım Yayım, Ankara, 1991.
[7]Türkiye´de Yerleşmenin Evrimi, N. TUNÇDİLEK, İst. Ünv. Den Bil. ve Coğ. Enst, Yayını, İstanbul, 1986
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. X
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 8 8
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4