Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´De Sınırlı İktidar Arayışları ve İnsan Hakları SBK 532 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU
Dersi Verenler Doç.Dr. SERDAR GÜLENER,
Dersin Yardımcıları

Arş. gör. İlknur Rabia Türkölmez

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye´de iktidarın sınırlandırılması arayışları ile insan haklarının gelişimi arasındaki ilişkiyi göstermek

Dersin İçeriği

Anayasacılık, Türkiye´de ve dünyada insan hakları ile iktidarın sınırlandırılması arasındaki ilişki

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Siyasal iktidarın sınırlandırılmasının önemini tespit eder Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sınırlı iktidar düşüncesi ile insan hakları arasındaki ilişkiyi ortaya koyar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarını analiz eder. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarının temel özelliklerini tespit eder.. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
6 Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
7 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
8 Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
9 Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
10 Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
11 Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. Soru-Cevap, Ödev,
12 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. Anlatım, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Egemenlik-Özgürlük karşıtlığı ve anayasacılık kavramı Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
2 Antik dönemde anayasacılık hareketleri Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
3 Orta Çağ’da ve modern dönemde anayasacılık hareketleri Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
4 Anayasacılığın araçları Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
5 Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılık hareketleri Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
6 Cumhuriyet döneminde anayasacılık hareketleri Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
7 1982 Anayasası’nda temel hak ve özgürlükler Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
8 Türkiye’de insan haklarının korunması ve çeşitli mekanizmalar Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
9 Türkiye’de anayasa yargısının ortaya çıkışı ve işleyişi Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
10 Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolu Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
11 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
12 Bireysel başvuru karar incelemeleri-I Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımlarıAşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
13 Bireysel başvuru karar incelemeleri-II Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
14 Genel değerlendirme Aşağıdaki kaynakların ilgili kısımları
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

-Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
- Serdar Gülener, Türkiye’de Anayasa Yargısının Demokratik Meşruluğu, On İki Levha Yayınlar, İstanbul, 2017.
- İbrahim Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge Yayınevi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)