Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyenin Toplumsal Yapısı | SBK 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAKUP KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KARAMAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah ÖZÇELİK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye’nin toplumsal yapısı’nın tarihsel süreklilik çizgisi içinde genel olarak soyso kültürel, özel olarak kurumsal çerçevede değerlendirilmesi ve kurumsal gelişmelerin gerek kendi içinde gerek kurumsal sistem ve sosyo kültürel sistem düzeyinde sosyo kültürel değişme, gelişme, bütünleşme, çözülme süreçleri çerçevesinde analiz edilmesi temel amaçtır. |
Dersin İçeriği | Sosyo kültürel yapıya yaklaşım sorunu, sosyo kültürel yapının unsurları, sosyo kültürel yapının analiz yöntemi, Türkiye toplumsal yapısının tarihsel değişme ve dönüşüm evreleri, nüfus ve nüfus konuları, aile, eğitim, din, ekonomi, siyaset, sağlık, göç. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal yapıya yaklaşım ve metod sorununu ve sosyal yapının bağımsız analiz birimini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Sosyal yapının unsurlarını karşılıklı bağımlılık ilişkisi içinde üç boyutlu dinamik bir olgu olarak analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Toplumsal yapı ile ilgili literatürde yer alan modelleri Osmanlı/Türkiye toplumsal yapısı ile karşılaştırarak irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Türkiye toplumsal yapısını bağımsız bir birim olarak tarihsel çizgide değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Türkiye’de yaşanılan değişim aşamalarını süreklilik ve bütünlük anlayışı içinde analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Nüfus, aile, eğitim, din, ekonomi, siyaset, sağlık, göç kurumlarında meydana gelen değişme ve gelişmeleri dönemler halinde karşılıklı bağımlılık ilişkisi içinde sosyo kültürel süreçleri karşılaştırıp değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Yapı Kavramı | Edward Şhıls, “Merkez ve Çevre” Çeviren Yusuf Ziya Çelikkaya, Türkiye Günlüğü, Sayı; 70, Ankara, 2002, Karaman, Mahmut, Türkiyenin Toplumsal Yapısı, Basılmamış Ders Notları |
2 | Toplumsal Yapı İle İlgili Modeller, Feodalizm, Atüt, Despotizm | Leo Huberman, Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, İletişim Yayınları, Adem Çaylak, Osmanlı’da Yöneten ve Yönetilen-Bir Şerif Mardin Çözümlemesi, Vadi Yayınları, Ankara, 1998. |
3 | Patrimonyalizm, Az gelişmişlik, Modernleşme, “sağ-sol” yaklaşımı, “devletçi-Seçkinci/Gelenekçi liberal yaklaşım, Küreselleşme | Samir Amin, eşitsiz gelişme, (çev, Ahmet Kotil) arba yayınları, İstanbul, İmmanuel Wallersteın, Dünya Sistemleri Analizi Bir Giriş, Türkçesi, Ender Abadoğlu-Nuri Ersoy, Aram Yayıncılık, İstanbul, 2004 |
4 | Osmanlı’yı Anlamada Bakış ve Model Sorunu | Osmanlı’yı Anlamada Bakış ve Model Sorunu |
5 | Türkiye’nin Toplumsal Yapısı Ve Osmanlı Kimliği | Türkiye’nin Toplumsal Yapısı Ve Osmanlı Kimliği |
6 | Osmanlı’dan Cumhuriyete Modernleşme Çabaları | Karaman, Mahmut, Türkiye’nin toplumsal Yapısı, basılmamış ders notları |
7 | ARA SINAV | |
8 | Türkiye’nin Toplumsal Yapısı: Nüfus Ve Nüfus Konular | Ferruh Solak, “Türkiye Nüfusunun Cumhuriyet Dönemindeki Gelişim Seyri”, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 23-24, Cumhuriyet Özel Sayısı I, Ankara, 1998, ss., 126 – 129 |
9 | Aile Ve Kadın | Mahmut Tezcan, “Toplumsal Değişme ve Aile”, Türkiye Aile Yıllığı 1990, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, Ankara, 1990, ss., 66 – 74 |
10 | Eğitim | Karaman, Mahmut, Türkiye’nin toplumsal yapısı, basılmamış ders notları |
11 | Ekonomi | Rıdvan Karluk, Türkiye Ekonomisi, 5. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, l997,Çağlar Keyder, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İletişim Yayınları, İstanbul, l989 |
12 | Din | Turan, İlter, (1993) “Türkiye’de din ve Siyasal Kültür, Ed. R. Tapper, Çağdaş Türkiye’de İslam, İstanbul, s. 53. |
13 | Siyaset | Ahmet İnsel, “Cumhuriyet Döneminde Otoritarizm”, Bilanço 1923 – 1998, C. 1, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 1999, ss., 35 – 46 |
14 | Sağlık | Karaman, Mahmut, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, basılmamış ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | ||||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | ||||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |