Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiyede Siyasal Hayat SBK 551 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı, Türk siyasetinin temel aktörlerini incelemek, Türk siyasetindeki değişim ve süreklilik alanlarını belirlemek, Türk siyasetinin dinamik yönlerini, demokratikleşme sürecini ve temel sorun alanlarını belirlemektir.
Dersin İçeriği Türk siyasetinin temel aktörleri, Türk siyasetindeki değişim ve süreklilik alanları ve Türk siyasetinin dinamik yönlerini, demokratikleşme sürecini ve temel sorun alanlarını değerlendirmek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk siyasetinin temel parametrelerini analiz eder. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş sürecini yorumlar. Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav ,
3 Türk siyasetinde temel sorun alanlarını analiz eder. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleleri karşılaştırıp eleştirir. Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav ,
5 Türkiye’de cumhuriyetin demokratikleşme sorununu irdeler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Avrupa Birliği’ne uyum sürecinin siyaset üzerindeki etkisini değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye’de siyasetin temel parametreleri ve bir model analizi Şerif Mardin, "Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri", Türkiye´de Toplumu ve Siyaset, İstanbul, İletişim Yayınları, 1990;
2 Geleneksel Türk siyasetinin ve iktidar pratiklerinin temel kurumları Şükrü Hanioğlu, "Siyasal Temsil Olayının Osmanlı İmparatorluğundaki Yeri", Türk Siyasal Hayatının Gelişimi içinde, s.291-296
3 Türk siyasetinin yeniden yapılanma ihtiyacı, modernleşme sorunu Ersin, KALAYCIOĞLU -Ali Yaşar SARIBAY, "Tanzimat: Modernleşme Arayışı ve Siyasal Değişme", Türk Siyasal Hayatının Gelişim içinde, Ed.: E. Kalaycıoğlu-A.Y. Sarıbay, , Beta Yayım-Basım-Dağıtım, İstanbul, ty
4 Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş ve siyasi değişim Davut Dursun, "Türk Siyasal Sisteminde Klasik Sistemden Modern Sisteme Geçiş Süreci", Türkler, Cilt: 14, Ankara, Yeni Türkiye Yayınları, 2002; Davut Dursun, “Türkiye’nin Dönüşüm Süreci ve Dinamikleri “, ,Dönüşüm Sürecinde Türkiye, Ed. Davut Dursun vd.
5 Siyasi gücü sınırlandırma çabaları ve anayasal hareketler Davut Dursun, “Anayasa Yapımında Temsil Sorunu”, Yeni Türkiye: Demokrasi Yeni Anayasa, Yıl: V, Sayı: 29, Eylül-Ekim 1999;
6 Parlamenter sistemi kurma süreci Hüseyin, ÇELİK, "Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Türkiye´de Parlamenter Sistem Tartışmalarının Başlaması", Osmanlı, Cilt: VII, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara,1999,
7 ARASINAV
8 Türk siyasetinde ideoloji sorunu ve Kemalizm Levent KÖKER, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1995; Feroz AHMAD, "Kemalist Türkiye´de İdeoloji Arayışı 1919-1939", İttihatçılıktan Kemalizme, Türkçesi: Fatmagül Berktay, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1996.
9 Türkiye’de siyasetin yeniden yapılanması ve temel sorunlar Davut, DURSUN, Demokratikleşemeyen Türkiye, İşaret Yayınları, İstanbul, 1999.
10 Türk siyasetinde laiklik sorunu Mustafa Erdoğan, Demokrasi, Laiklik Resmi İdeoloji, Siyasal Kitabevi, Ankara; Nuray Mert, Laiklik Tartışmasına Kavramsal Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık.
11 Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleler Davut Dursun, “Türk Demokrasisinde Kurumsallaşma Sorunu ve Krizleri Çözme Yöntemi Olarak Askeri Darbeler”, Muhafazakar Düşünce, Yıl: 1, Sayı: 3, Kış 2005, s.175-196; Ali Bayramoğlu, "Asker ve Siyaset", Birikim, Sayı: 160-161, Ağustos-Eylül 2002;
12 Cumhuriyetin demokratikleşme sorunu Ömer Çaha, "Cumhuriyet ve Demokrasi", Sivil Toplum Aydınlar ve Demokrasi, İstanbul, İz Yayınları, 1999, s.15-44;
13 AB siyaset üzerindeki etkileri Kemal İnat, “Türkiye’nin Dönüşümünde Avrupa Birliği’nin Etkisi”, Dönüşüm Sürecindeki Türkiye, Ed. Davut Dursun vd., Alfa Yayınları, İstanbul, 2007, 97-120.
14 Türk siyasetinin Batıya entegrasyon süreci Fuat, Keyman, Türkiye Ve Radikal Demokrasi, Bağlam Yayınları, İstanbul,1999, Ergun Özbudun Çağdaş Türk Politikası, Çeviren: Ali Resul Usul, Doğan Kitap, İstanbul, 2003.
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6