Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Tarih | ULI 485 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL EDİZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İSMAİL EDİZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Cüneyt Doğrusöz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern çağ öncesi geniş bir bakış açısıyla dünya siyasetindeki olayları incelemek ve bugüne ışık tutmak. Özellikle I. Dünya ve II. Dünya Savaşından sonraki siyasi gelişmelerden günümüze kadar olan tarihi süreci öğrenip, değerlendirmek ve değişen dengeleri kavramak. |
Dersin İçeriği | XIX. y.y. Avrupa ve Amerikadaki siyasi gelişmeler, Osmanlı Devleti ve Avrupa ilişkileri, sömürgecilik ya da diğer adıyla emperyalist politikalar, I. ve II Dünya savaşları ve etkileri, Soğuk Savaş dönemi ve sonrası, endüstri devrimi, İtalyan ve Alman Birlikleri, Amerika,Orta Doğu ve Doğu Asyadaki gelişmeler, I. Dünya Savaşı ve sonuçları gibi Siyasi Tarih özetle, devletlerin siyasal, toplumsal ve ekonomik yapılarıyla, bunların birbirleriyle olan ilişkilerini inceleyen bir bilim dalıdır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyasi Tarih alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Siyasi Tarih ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
3 | Siyasi Tarih ile ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Siyasi Tarih ile ilgili sorunlara yönelik olarak olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
5 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte sahip olunan bilgi ve fikirleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
6 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Siyasi Tarih ile ilgili konularda bilgilendirir, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
7 | Uluslararası İlişkilerin gerekli kıldığı disiplinlere mensup takımlarla kollektif çalışma yetisini geliştirir. | Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Edinilen bilgi ve becerileri kullanır ve analitik düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. | Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, |
9 | Başta uluslararası çatışmalar olmak üzere alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir, uzlaşma seçenekleri geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fransız Devrimi Öncesi Avrupa ve Dünya Rönesans Reform Coğrafi Keşifler | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Fransız Devrimi ve Sonuçları | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Napolyon Bonapart Fransa ve Avrupa | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Metternich, Viyana Kongresi ve Güç Dengesine Tepkiler 1830-1848 Devrimleri | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Endüstri Devrimi ve Sömürgecilik | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Kırım Savaşı ve Avrupa Diplomasisi | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | XIX. YY da Osmanlılar Tanzimat ve Reform | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Bismarck ve II. Wilhelm İngiliz Alman Rekabeti | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Birinci Dünya Savaşı Öncesi Avrupa Diplomasisi | |
10 | Birinci Dünya Savaşı | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Birinci Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Sistem Wilsonculuk | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Nasyonal Sosyalizm ve Faşizmin Yükselişi | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | II. Dünya Savaşı | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Soğuk Savaş | Ders notu kısmında belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Armaoğlu, Fahir, Siyasi Tarih, Ankara 1973, Uçarol, Rifat, Siyasi Tarih (1789-1999), İstanbul 2000. Ateş, Toktamış, Siyasal Tarih, İstanbul 1982, Bowle, John, Worl History, New York 1958 Brzezinski, Zbigniw, Büyük Çöküş, (çev. G. Keskil, G. Pakkan), Ankara 1990. Oral Sander, İlkçağlardan Günümüze Siyasi Tarih, Ankara 2003 Chateaubriand, A. De, Napoléon Bonaparte, (çev. Yaşar Nabi), İstanbul 1969. Gaxotte, Pierre, Fransız İhtilali Tarihi, (çev. S. Tiryakioğlu), İstanbul 1962. Gnkur. Harp Tarihi Başkanlığı, I. Dünya Harbinde Türk Harbi, c.I-VIII, Ankara 1970 Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi, s. V,VI, VII Ankara 1956. Sagay, Reşat, XIX. ve XX. Yüzyıllarda Büyük Devletlerin Yayılma Siyasetleri ve Milletlerarası Önemli Meseleler, İstanbul 1972. Shaw, Stanford J.,Shaw, Ezel Kural,Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, İstanbul 1983. Soboul, Albert, 1789 Fransız İnkılâbı Tarihi, (çev. Şerif Hulusî), İstanbul 1969. Sorel, Albert, Avrupa ve Fransız İhtilâli, (çev. N. S. Örik), İstanbul 1949 Taylor, Ajp, History of World War I, London 1974 |
Ders Kaynakları | Üçok, Coşkun, Siyasal Tarih, Ankara 1967. William H. McNeill, Dünya Tarihi, (çev. Alaeddin Şenel), Ankara 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder | ||||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme | ||||||
5 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma | ||||||
6 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma | ||||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme | ||||||
9 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | ||||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
11 | Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
13 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |