Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sivil Toplum ve Demokrasi | SBK 473 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön Koşul Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Said ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sivil toplum gerek akademik hayatın gerekse pratik gündelik hayatın oldukça konuları arasına girmiştir. Dersin birbiriyle bağlantılı iki amacı bulunmaktadır. Bunlardan birincisi, tarihsel bir perspektif açısından kavramın bugün taşıdığı anlamı öğrenciye aktarmak ve ikinci amaç ise teorik bilgi ışığında Türk tarihinde sivil toplum anlayışından bahsetmenin mümkün olup olmayacağını ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | toplum kuramları, sivil toplum-siyasal toplum ayrımı ve etkileşimi, sivil toplumun tarihsel gelişimi, otoriter siyasal sistemlerde sivil toplum, liberal/demokratik sistemlerde sivil toplum, 20.yüzyılın son çeyreğinde sivil toplumun yeniden ortaya çıkışı ve gelişimi, Batı toplumlarında sivil toplum, Batı dışı toplumlarda sivil toplum, İslam/Osmanlı dünyasında sivil toplum. Türkiye´de sivil toplumun gelişimi. Sivil toplum ve katılımcı demokrasinin işleyişi. Sivil toplum kuruluşlarının gelişimi ve siyasal karar süreçlerindeki rolü. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sivil toplum kavramının, siyasi düşüncelerde önemli bir sorunu olduğunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Sivil toplum kavramının içeriğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Kavramın bugün taşıdığı anlamın ortaya çıkmasında Hegel ve Gramsci’nin önemli olduğunun anlar, eleştirel yorumlar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kavramın demokratik bir yönetim için son derece önemli olduğunun farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Türk tarihinde demokratik bir kültürün eksikliğinin aslında sivil toplum açısından bir eksiklikle çok yakın bir ilişkisinin olduğunu analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Adına sivil toplum örgütü/kuruluşu denen pek çok oluşumu, kavramın batıda ne anlama geldiğine ilişkin teorik bilgiden yararlanarak değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin konusu ve amacı | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
2 | Doğal Hukuk Geleneği ve sivil toplum I | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
3 | Doğal Hukuk Geleneği ve sivil toplum II | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
4 | Klasik Ekonomi Politikçiler ve sivil toplum | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
5 | Hegel | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
6 | Marx | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
7 | Gramsci;Habermas | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
8 | Sivil toplum ve devlet | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
9 | ARASINAV | |
10 | Sivil toplum ve demokrasi | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
11 | Sivil toplum örgütleri | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
12 | Osmanlı döneminde sivil toplum | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
13 | Cumhuriyet döneminde sivil toplum | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
14 | Günümüzde sivil toplum kavramının anlamı ve liberalizmle ilişkisi | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ÇAHA, Ömer (2003), Aşkın Devletten Sivil Topluma, Gendaş Kültür: İstanbul. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme | X | |||||
5 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma | X | |||||
6 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme | X | |||||
9 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
13 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |