Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Değişme SBK 475 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YAKUP KÖSEOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah ÖZÇELİK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal ve kültürel değişme olgusunu sosyal ve kültürel süreçler bağlamında bilimsel bir perspektif içinde analiz ederek yaşanan sürecin sosyolojik açıdan değerlendirilmesini sağlamak temel amaçtır.

Dersin İçeriği

Değişme ile ilgili kavram ve tanımlar. Sosyal yapı, Kültürel yapı, Sosyo kültürel yapı, tanım kapsam ve unsurları. Sosyo kültürel yapının özellikleri ve işleyişi. Sosyal değişme, Kültürel değişme ve Sosyo kültürel değişme. Sosyal Değişme teorileri. Sosyal ve Kültürel Değişme Çeşitleri; Serbest sosyal değişme, Mecburi sosyal değişme, Planlı sosyal değişme, Sosyal gelişme, Sosyal hareketlilik ve Sosyal hareketler. Değişme faktörleri, Değişme aşamaları, Değişme engelleri. Değişmenin yönü, dinamikleri, kriteri ve hızı. Sosyal değişmenin değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal ve kültürel değişmenin tanım ve yaklaşımlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sosyal ve kültürel değişmenin özelliklerini, kriterini, yönünü analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sosyal ve kültürel değişme alanlarını irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Sosyal ve kültürel değişme çeşitlerini irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav , Ödev,
5 Sosyal ve kültürel değişme aşamaları ve dinamiklerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Sosyal ve kültürel değişme teorilerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyo-Kültürel Yapı ve Unsurları Levi-Strauss, “Sosyal Yapı”, Çev, Erdoğan Güçbilmez, SBFD Cilt 20 no: 2 Haziran l965, s. 681-713, Amiran Kurtkan, Genel Sosyoloji, İÜ İktisat Fakültesi Yay., İstanbul, l976, ss3-20
2 Sosyo-Kültürel Yapının Özellikleri Beylü Dikeçligil, “Kültür Kavramının Analizi Veya Sosyo-kültürel Gerçekliğin Yapısı Üzerine Bir İnceleme”, Dünyada ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, I. Ulusal sosyoloji Kongresi, 3 -5 Kasım 1993, İzmir, Sosyoloji Derneği Yayınları III, An
3 Sosyalleşme ve sosyo kültürel yapının işleyişi Sosyo-Kültürel Bütünleşme-Kontrol ve Sapma
4 Sosyo-Kültürel Bütünleşme-Kontrol ve Sapma Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 183-215
5 Değişme İle İlgili Kavram ve Tanımlar Amiran Kurtkan, Genel Sosyoloji, İÜ İktisat Fakültesi Yay., İstanbul, l976, ss. 267-273,Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 172-182
6 Sosya-Kültürel Değişme ve Alanları Dönmezer, Sulhi, (1994)Toplumbilim, Beta basım yayım dağıtım, İstanbul, ss.399-403, Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 172-182
7 Sosyal ve Kültürel Değişme Çeşitleri Turhan, Mümtaz, (1969) Kültür Değişmeleri, Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları, İstanbul, SS. 64-81,-186155,Gürkan, Ülker, (1969) “Sosyal Değişmeler”, Yavuz Abadan’a Armağan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, s. 453
8 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Faktörleri Özkalp, Enver, (2001)Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.341-355,Doğan, İsmail, (2002), Sosyoloji, 5. Baskı, Pagema Yayıncılık, Ankara, ss.225—236
9 ARASINAV
10 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Aşamaları ve engelleri Tezcan, Mahmut, (1984)Sosyal ve Kültürel Değişme, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, ss. 21-31,Tezcan, Mahmut, (1984)Sosyal ve Kültürel Değişme, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, ss. 32-48
11 Sosyal ve Kültürel Değişmenin niteliği ve Dinamikleri Kongar, Emre, (1981) Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, ss. 21x23, 52-60, Tolan, Barlas, (1983) Toplum Bilimlerine Giriş,3. baskı, Savaş Yayınları, Ankara, 274-281
12 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Kriteri ve özelliği Güvenç, Bozkurt, (2000)Sosyal kültürel değişme, ikinci baskı, Gündoğan yayınları, Ankara, ss. 71-222, Özer, İnan, (2002) “toplumsal Değişme/ gelişme” editör, İhsan Sezal. Sosyoloji, martı yayınları, Ankara, ss.713-748
13 Sosyal ve Kültürel Değişmenin yönü ve Hızı Eserpek, Altan, (1979) Sosyal Kontrol, Sapma ve Sosyal Değişme, Ankara Üniversitesi eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara, ss.5-6
14 Sosyal değişme kuramları Erkilet, Alev, (2007) Toplumsal Yapı ve Değişme Kuramları, Hece Yayınları, Ankara, ss.13-302,Richard P. Appelbaum, : Toplumsal Değişim Kuramları, Çeviren Türker Alkan, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara, Tarihsiz
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme X
5 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma X
6 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme X
9 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma X
12 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
13 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 3 3
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5