Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri | BBP 110 | 2 | 3 + 1 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL BÜYÜKBIÇAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL BÜYÜKBIÇAKCI, Öğr.Gör.Dr. METİN ÇENGEL, Öğr.Gör. ŞAHİN KARA, Öğr.Gör. SERKAN DERELİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Veritabanının gelişimi ve temel kavramları, veritabanı tasarım mantığı verilerek, Veritabanı Yönetim Sistemi Uygulama programı (MS Access, SQL Server) görsel arayüzü ve SQL (Yapısal Sorgulama Dili) kullanarak veritabanı oluşturma, veri işleme ve sorgulama yeteneğine sahip olmak |
Dersin İçeriği | Değişik veri tabanı uygulamalarda yönetimsel araçların kullanılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik Dosya Sistemi genel yapısını, avantajlarını ve dezavantajlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Veri tabanı temel kavramlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Veri tabanı sistemleri alt yapısını ve veri modellerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | İlişkisel veritabanın temel özelliklerini, anahtar, ilişki çeşitlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | İlişkisel özellikler ve ilişkisel matematik işlemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Bir sistemin veri tabanı tasarımını gerçekleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Veritabanı yöneticisinin, uygulama programcısının, normal kullanıcının görevlerini bilir, veritabanı iç işlemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
8 | SQL (Yapısal Sorgulama Dili)kullanılan veri tiplerini bilir, SQL komutlarını kullanarak veritabanı, tablo oluşturabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
9 | SQL komutlarını kullanarak kayıt ekleyebilir, güncelleyebilir, silebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
10 | SQL komutlarını kullanarak kayıtlar üzerinde temel sorgular gerçekleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
11 | MS Access veri tabanı yönetim sistemi uygulama programını veritabanı oluşturabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
12 | MS Access görsel arayüzünü kullanarak tablolar oluşturabilir, oluşturulan tablolar arasında ilişkiler gerçekleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
13 | Tablolara veri girmek, güncellemek ve silmek için form sayfaları oluşturabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
14 | MS Access görsel arayüzünü kullanarak sorgular oluşturabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik dosya sistemi temel özellikleri, avantajları, dezavantajları, Veritabanı sistemleri genel yapısı ve özellikleri | |
2 | Temel veritabanı kavramları(tablo, alan, kayıt v.b.) veritabanı yazılımları, donanım alt yapısı, Veri Modelleri (Ağ, hiyerarşik, nesnel, ilişkisel), Veri soyutlanması, veritabanı sistemleri alt yapısı, veri bağımsızlığı, veri çok yüzlülüğü | |
3 | İlişkisel veritabanı özellikleri, tablolar, ilişkiler, anahtarlar, İlişkisel veritabanını matematiksel alt yapısı, Kartezyen çarpımı, bağıntı, ilişkisel matematik, ilişkisel matematik işlemleri | |
4 | MS Access veri tipleri, görsel arayüzde tasarım görünümünde tablo oluşturma, Alan özellikleri, var olan tabloya alan ekleme, alan silme, birincil anahtar ve aday anahtar oluşturma | |
5 | MS Access görsel arayüzünü kullanarak tablolar arasında ilişki (birebir, birçok) oluşturma, var olan ilişkileri düzenleme ve silme | |
6 | Kayıt ekleme, kayıt güncelleme ve kayıt silme sorguları, oluşturulmuş sorguların çalıştırılması, Tasarım görünümünde form oluşturma, araç kutusu, form sayfasına nesne ekleme, Nesneleri özelliklerini kontrol etme | |
7 | Veri sayfası görünümü kullanarak tablolara kayıt ekleme, kayıtların listelenmesi, kayıtlar içerisinde veri aranması, sihirbaz kullanarak form oluşturma, MS Access da sihirbaz kullanarak sorgu oluşturma, tasarım görünümünde sorgu tasarımı | |
8 | SQL Server; SQL Server in çalışma prensipleri, gelen yenilikler, sürümleri, sistem gereksinimleri, SQL Server Management Studio ile çalışmaya başlama | |
9 | SQL Server´ da veri tabanı oluşturma, değiştirme, silme, bağlama, yedekleme işlemleri. Tablo tasarımı işlemleri, uygun veri tipi kullanımı. | |
10 | ARA SINAV | |
11 | T-SQL ifadeleri; Kayıt ifadeleri, seçme ve listeleme ifadeleri, ilişki ifadeleri, SQL operatörleri. | |
12 | SQL fonksiyonları; Skaler değerli fonksiyonlar, tablo değerli fonksiyonlar, kümeleme fonksiyonları, Gruplama fonksiyonları. | |
13 | Stored Procedure: Initial Processing, Subsequent Processing, Stored Procedure Tanımlama, Stored Procedure Değiştirme ve Silme. Trigger; Trigger Düzenleme ve Silme | |
14 | View: View oluşturma seçenekleri, With Check Option, With Encrpytion, With Schemabinding |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Özseven, Turgut; Veritabanı Yönetim Sistemleri [2] Köseoğlu, Kerem; Veritabanı Mantığı, Pusula Yayınevi, 2005, İstanbul [3] Uysal, Mithat; SQL Veritabanı Sorgulama Dili, Nirvana Yayınları, 2012, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili simülasyon programlarını kullanma, mesleki plan ve projeleri gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi ile donatılmış olmak. | ||||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. | ||||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | ||||||
11 | Sanayi ve hizmet sektöründe yazılım ve donanım teknolojilerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |