Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplam Kalite Yönetimi | MYO 283 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET YAĞMUR ERSOY, Dr.Öğr.Üyesi GÖKHAN GÜRLER, Öğr.Gör. ALİ GALİP GÜVEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplam Kalite bilincine sahip, Toplam Kalite Yönetimi ilkeleri , uygulama adımlarını bilen ve bunu işletme süreçlerine uygulayabilen, günümüzde güncel olan kalite yönetim sistemi standartları hakkında bilgili öğrenciler yetiştirmektir |
Dersin İçeriği | Rekabet ve kalite kavramları, kalitenin tarihsel gelişimi ve kalite guruları, Toplam Kalite Yönetimi Felsefesi ve İlkeleri, Organizasyonlarda kalite kültürü ve faaliyetlerdeki kalite sorumlulukları, sürekli iyileştirme (Kaizen), kalite maliyetleri, Toplam Kalite Yönetiminde Tedarikçiler, EFQM Mükemmellik Modeli, Kalite Yönetim Sistemleri, ISO 9001, ISO 14001, ISO 27000, OHSAS 18001, SA:8000 Standartları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel kalite kavramlarını, kalitenin gelişimi, boyutlarını ve unsurlarını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Kalite gurularını ve kaliteye katkılarını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Toplam Kalite Yönetimi, ilkelerini bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
4 | Organizasyondaki departmanların ve çeşitli kademede yer alanların kalite sorumluluklarının farkında olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Adımlarını Bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
6 | Standart tanımı, çeşitleri ve standartlaşma kavramlarını ayırt edebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
7 | ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
8 | EFQM Mükemmellik Modeli ve Özdeğerlendirme konularını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
9 | ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
10 | İş güvenliği konusu ve gerekli önlemleri tanımak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
11 | OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemini tanımak uygulama şekli ve kapsamını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
12 | ISO 27000 Bilgi Yönetimi Standardı kapsamını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
13 | Sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak ve SA:8000 Sosyal Sorumluluk Standardını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
14 | Toplam Verimli Bakım konusunda bilgili olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite kavramı ve genel tanımlar, kalitenin tarihsel gelişimi, kalite guruları | |
2 | Toplam Kalite Yönetimi ve İlkeleri (Proses Yaklaşımı, Sürekli iyileştirme (Kaizen)) | |
3 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri (Liderlik, Toplam Katılım) | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi ve İlkeleri (Tedarikçiler ve İşbirliği, Müşteri Odaklılık) | |
5 | Organizasyonlarda kalite kültürü ve faaliyetlerdeki kalite sorumlulukları | |
6 | TKY Uygulama Adımları, Kalite(sizlik) Maliyeti | |
7 | Toplam Verimli Bakım | |
8 | Standart tanımı, çeşitleri ve standartlaştırmanın önemi | |
9 | TS-EN-ISO 9001 Kalite Yönetim Sistem Standardı | |
10 | Ara sınav | |
11 | EFQM Mükemmellik Modeli ve Özdeğerlendirme, | |
12 | TS-EN-ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Standardı, TS-EN-ISO 27000 Bilgi Yönetimi Standardı | |
13 | İş Güvenliği ve OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi | |
14 | SA:8000 Sosyal Sorumluluk Standardı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] "Toplam Kalite Yönetimi" Adapazarı Meslek Yüksekokulu e-kitabı |
Ders Kaynakları | [2] KAVRAKOĞLU, İbrahim, Toplam Kalite Yönetimi, Kalder Yayını, 1996. [3] Prof. Dr. Hasan Şimşek, Toplam Kalite Yönetimi-Kurma, İlkeler, Uygulamalar,, Seçkin Yayıncılık, 2007 [4] ISHIKAWA, Kaoru, Yay. Haz.. Semih Ordaş,Nedret Yayla, Toplam Kalite Kontrol, 1993 [5] ŞİMŞEK, Muhittin ve Nursoy Mustafa Toplam Kalite Yönetimi, Hayat yayıncılık, 2002 [6] ŞALE, İsmail, Adım adım Toplam Kalite Uygulaması, 2001 [7] WEAVER, Charles, N. Çev.Tuncay Birkan, Toplam Kalite Yönetiminin Dört Aşaması, Sistem yayıncılık, 1997 [8] BOZKURT, Rıdvan, Kalite İyileştirme Araç ve Yöntemleri (İstatistiksel Teknikler), MPM, 2003 [9] YENERSOY, Gönül, Toplam Kalite Yönetimi: Mükemmel Arayış Yolculuğuna İlk Adım, Rota yayınları,1997 [10] ŞALE, İsmail, ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi ve Uygulamaları, Seçkin yayıncılık, 2004 [11] EFİL, İsmail, Yönetimde Kalite Kontrol Çemberi ve Uygulamadan Örnekler, Alfa yayıncılık 5.baskı, 1999 [12] TVB Uygulamaları, Bir Japon Yaklaşımı Çev. Kordsa A.Ş. 1996. (TPM Implementation, A Japanese Approach, M.Tajiri, F.Gotoh, McGraw-Hill, Inc.,) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili simülasyon programlarını kullanma, mesleki plan ve projeleri gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi ile donatılmış olmak. | ||||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. | ||||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | ||||||
11 | Sanayi ve hizmet sektöründe yazılım ve donanım teknolojilerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |