| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Halk Bilimi | TDE 151 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN, |
| Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dünya halk bilimi çalışmalarının başlaması ve tarihi süreç içerisinde tekâmülünü, metot ve tekniklerini, gelinmiş olan son aşamayı öğretmek |
| Dersin İçeriği | Folk, lore, folklor kavramı ve tanımı; halk ve halkîlik; folklorun alanı, folklorun amacı, folklorun ilişkide olduğu ve yararlandığı bilim dalları, manevi kültür mahsûlleri, maddî kültür mahsulleri, folklor ve edebiyat ilişkisi ; folklore ve fakelore; folklorda varyant; authentism kavramı ve orijinallik; folklorun genel kuralları; kanunları; folklor akımları; okulları; folklor metodolojisi. Türkiyede folklor, ilk folklor çalışmaları; Türk folklorunun kaynakları; yazılı kaynaklar,sözlü kaynaklar; görsel kaynaklar, maddi kaynaklar Türk folkloru ile ilgili yayınlar; Türk folkloru ile ilgili ilmî toplantılar ve kurslar; Türk folkloru ile ilgili kurum ve kuruluşlar; Üniversiter yapılanma; folklorla ilgili arayışlar, anlayışlar, yaklaşımlar. Halk bilimi konularının Türk folkloru örnekleriyle açıklanması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Halkbilimi ile ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Halkbilimi metodolojisi hakkında yorumlama yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Halk bilimi ile ilişkisi olan bilimleri sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Türkiyedeki ilk folklor çalışmalarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Folklorun genel kurallarının tasnifini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Türk folkloruyla ilgili yazılı ve sözlü kaynakları sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Folk, lore, folklor kavramı ve tanımı | "DUNDES, Alan; (1997), Halk Kimdir, Çev. Metin Ekici, Milli Folklor, Ankara" makalesini okumak. |
| 2 | Halk ve halkîlik folklorun alanı folklorun amacı | "Folk ve Halk Terimleri Üzerine “Milli Folklor Dergisi, Cilt:1, Yıl:2, Sayı:5, Mart 1990” Makalesi okunarak gelinecek |
| 3 | Kültür Kavramı Manevi kültür mahsûlleri, maddî kültür mahsulleri | Kültürün çeşitli tanımları sözlüklerden araştırılacak |
| 4 | Folklor ve edebiyat ilişkisi folklore ve fakelore | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
| 5 | Folklorda varyant | varyant kelimesinin sözlüklerden karşılığına bakılacak |
| 6 | Folklorun genel kuralları folklorun kanunları, araştırma teknikleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
| 7 | Folklor akımları Folklor okulları Folklor metodolojisi, | "Acıpayamlı, Orhan , Türkiye´de kurulan ilk folklor okulu, III. Milletleraras› Türk Folklor Kongresi Bildirileri, I. cilt, Genel Konular, Ankara. 1986, 21" isimli makalesi okunacak |
| 8 | Türkiyede folklor, ilk folklor çalışmaları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
| 9 | Türk folklorunun kaynakları Yazılı kaynaklar, yazılı eserler; kitabelerSözlü kaynaklar, görsel kaynaklar, Türk folkloru ile ilgili yayınlar, Türk folkloru ile ilgili ilmî toplantılar ve Türk folkloru ile ilgili kurum ve kuruluşlar | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
| 10 | İnanç İnanış | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
| 11 | Sosyal Normlar, Halk kültüründe geçiş dönemleri Doğum | "ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000." kitabının ilgili bölümleri okunacak |
| 12 | Evlenme | "ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000." kitabının ilgili bölümleri okunacak |
| 13 | Ölüm | "ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000." kitabının ilgili bölümleri okunacak |
| 14 | Bayramlar, törenler, kutlamalar, halk mutfağı | "ALANGU, Tahir; Türkiye Folkloru El kitabı, Adam Yay., İstanbul, 1983." kitabın ilgili bölümleri okunacak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Açıköğretim Fakültesi Ders Notları |
| Ders Kaynakları | ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | X | |||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Halkbilimi ile ilgili kavramları tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Halkbilimi metodolojisi hakkında yorumlama yapar. | ||||||||||||||
| 3 | Halk bilimi ile ilişkisi olan bilimleri sınıflandırır. | ||||||||||||||
| 4 | Türkiyedeki ilk folklor çalışmalarını analiz eder. | ||||||||||||||
| 5 | Folklorun genel kurallarının tasnifini yapar. | ||||||||||||||
| 6 | Türk folkloruyla ilgili yazılı ve sözlü kaynakları sınıflandırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 3. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 3 | 15 | 45 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||