Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme SNF 616 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Okul dışı ortamlardan olan müzeler, bilim merkezleri, teknokentler, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri vb., fen ve teknoloji öğretiminde yararlanılabilecek ortamlardır. Öğrencilere bu ortamların tanıtılması, bu ortamlardan fen derslerinde nasıl yararlanılabileceğinin, ders planının nasıl hazırlanacağının ve uygulanacağının anlatılması ve uygulamaların yapılması amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Fen öğretiminde kullanılabilecek okul dışı öğrenme ortamlarını tanımak ve bu ortamlarda ders planı oluşturmak dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okul dışı öğrenme ortamlarını tanır
2 Okul dışı öğrenme ortamlarının fen eğitimi açısından önemini kavrar
3 Okul dışı öğrenme ortamları için hazırlanan derslerin ve materyallerin sahip olması gereken özellikleri anlar
4 Gidillen ortama uygun ders planları ve materyaller hazırlar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okul dışı öğrenme ortamları nelerdir?
2 Okul dışı öğrenmenin fen eğitimi açısından önemi
3 Okul dışı öğrenme ortamlarının Türkiye ve Dünyadaki örneklerini tanıma
4 Okul dışı öğrenme ortamı için hazırlanan materyaller ve ders planlarında dikkat edilmesi gerekenler
5 Örnek materyallerin incelenmesi
6 Seçilen bir okul dışı öğrenme ortamının ziyaret edilmesi
7 Ziyaret okul dışı öğrenme ortamı için ders planı ve çalışma kağıdı hazırlama
8 Hazırlanan ders planları ve çalışma kağıtlarının sınıfça incelenmesi
9 Seçilen bir okul dışı öğrenme ortamının ziyaret edilmesi
10 Ziyaret okul dışı öğrenme ortamı için ders planı ve çalışma kağıdı hazırlama
11 Hazırlanan ders planları ve çalışma kağıtlarının sınıfça incelenmesi
12 Sanal müzelerin tanıtımı
13 Sanal müzeler ile ilgili ders planı hazırlama
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Laçin Şimşek, C. (2020) (ed.). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Ankara: Pegem A yayıncılık.

Şen, A. İ. (2019). (ED). Okul Dışı Öğrenme Ortamları. Ankara: Pegem A.

Ders Kaynakları

[1] Laçin Şimşek, C. (2020) (ed.). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Ankara: Pegem A yayıncılık.

[2] Şen, A. İ. (2019). (ED). Okul Dışı Öğrenme Ortamları. Ankara: Pegem A.

[3] Aydoğdu, Mustafa., Teoman Kesercioğlu. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.


[4] Şahan, Melek. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt III (4), 487-501.


[5] Bozdoğan, Aykut Emre. Bilim ve Teknoloji Müzelerinin Fen Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Ankara: Gazi Üniversitesi (Yayımlanmamış doktora tezi)


6] Aktüre, Teoman. (1989). Bilim ve Teknoloji Müzeleri ve Merkezleri. Bilim ve Teknik Dergisi. Sayı 254, 42-45.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır. X
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır. X
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. X
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur. X
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. X
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. X
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
2. Performans Görevi (Uygulama) 30
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödev 2 12 24
Performans Görevi (Uygulama) 2 16 32
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6