Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim ve Araştırma Etiği EFG 004 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, ZEYNEP AKÇA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Dersin Amacı

Bilimin doğası,gelişimi ve temel kavramlarını bilmek ve açıklamak. Bilimsel araştırmanın temel özelliklerini ve ilkelerini tanımlayabilme. Etik kavramı ve etik teorilerini açıklama. Araştırma etiğinin temel özelliklerini ve kavramlarını açıklayabilme.

 

Dersin İçeriği

Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Etik kavramını tanımlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Etik teorileri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Araştırma ve yayın etiğini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
12 Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
13 Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
14 Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, bilimin doğası ve gelişimi
2 Bilimsel araştırmanın tanımı
3 Bilimsel araştırma kuramları
4 Bilimsel araştırma yöntemleri
5 Etik kavramı
6 Etik teorileri
7 Araştırma ve yayın etiği
8 Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlaller
9 Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik;
10 Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar
11 Araştırma uygulamalarında etik dışı davranışlar.
12 Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar
13 Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi,

Resnik, David B. (2004) Bilim Etiği, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
Sıra OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. X
1 X
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. X
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. X
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. X
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. X
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. X
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. X
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. X
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3