Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Döküm Prensipleri ve Teknolojisi | MMM 320 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Dökme Demirler ve Üretimi, Döküm Teknikleri, Alaşımlar |
Dersin Dili | Türkçe / İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZEL, Prof.Dr. SEFER CEM OKUMUŞ, Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ, Doç.Dr. SERDAR ASLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu derste , çekirdeklenme, büyüme ve metallerin katılaşma yapıları ile katılaşma zamanı, besleyici ve yolluk tasarımı, metal akışkanlığı, döküm yöntemleri, kalıp kumu, model , maça yapımı ve malzemeleri, ergitme fırınları, döküm hataları ile döküm alaşımlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Sıvı metal,çekirdeklenme,katılaşma ve büyüme,dökümlerde yolluk ve besleyici hesabı,katılaşma zamanı, akışkanlık ,döküm yolu ile üretim teknikleri, kalıp kumları ve maçalar,döküm yöntemleri,ergitme fırınları ile döküm alaşımlarıını kapsar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çekirdeklenme, büyüme ve Metallerin Katılaşma yapılarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
2 | Katılaşma zamanı, yolluk ve besleyici tasarımını hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
3 | Akışkanlık ve döküm hatalarını inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , |
4 | Üretim yöntemleri, döküm, döküm kumları, maçalar ve kalıp tasarımını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
5 | Harcanan kalıba ve kalıcı kalıba döküm yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
6 | Ergitme ve döküm işlemleri ile döküm alaşımlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metal Döküme Giriş ve Tarihçe | |
2 | Dökümhane işlemleri-Modeller, döküm kumları | |
3 | Dökümhane işlemleri-Maçalar, ergitme işlemleri ve fırınlar | |
4 | Dökümlerin yapısı - çekirdeklenme ve büyüme | |
5 | Katılaşma yapısı- hücresel, dendiritik ve peritektik katılaşma | |
6 | Katılaşma zamanı , besleyiciler ve NRL yöntemi | |
7 | Besleyicinin yeri ve besleme mesafesi | |
8 | Yolluk sistemleri ve Akıcılık | |
9 | Yıliçi sınavı | |
10 | Döküm yöntemleri-harcanan kalıplara döküm, kum kalıplara döküm | |
11 | Harcanan kalıplara döküm-kabuk kalıba, vakumlu kalıba,alçı kalıba, seramik kalıba döküm | |
12 | Harcanan kalıplara döküm-CO2 kalıplara, Hassas döküm ve dolu kalıba döküm | |
13 | Kalıcı kalıplara döküm | |
14 | Döküm Hataları ve dökme demirler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin ana sayfasında verilen, işlenen haftalara ait sunular |
Ders Kaynakları | • P.R. Beeley, Foundry Technology Butterworth. 1978 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |