Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretimi SNE 306 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL, Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Asena AYVAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilgiler dersinin amaç, kavram ve içeriğini açıklayabilme,Türkiyede ve Dünyada Sosyal bilgiler dersinin tarihsel gelişimini açıklayabilme,Sosyal bilgiler öğretim programının kazanım, beceri, kavram v.b. özellikler yönünden inceleyebilme,Sosyal bilgiler öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerini açıklayabilme,

Dersin İçeriği

Sosyal bilgiler alanı ve özellikleri, Sosyal Bilgiler alanının temel amaçları ve temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler alanında temel temalar ve alanlar, Sosyal Bilgiler alanının ilköğretimdeki yeri ve tarihçesi, Sosyal Bilgiler Öğretim programının incelenmesi (kazanım, beceri, tema, v.b.), Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılan strateji, yöntem, teknik ve materyaller, bunlarla ilgili örnek uygulamalar, Sosyal Bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi, Türkiye ve diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarından örnekler ve kıyaslamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler dersinin yapısı ve toplulaştırma anlayışını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Sosyal bilgiler dersi kazanımlarının seviyeye uygunluğunu açıklar. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Sosyal bilgiler dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Sınav ,
4 Sosyal bilgiler dersi ve okul çevre etkileşiminin önemini açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav , Ödev,
5 Sosyal bilgiler dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitaplarını karşılaştırır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
6 Sosyal bilgiler dersinde kavram öğretimi ile ilgili uygulamalar tasarlar. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7 Sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerinin öğretimini düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
8 Sosyal bilgiler dersinde ölçme ve değerlendirme ile ilgili karar verir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etkin Vatandaş Yetiştirme [1] sayfa 1-5
2 Sosyal Bilgiler ve Sosyal Bilimlerin tanımlanması [4] sayfa 3-8, [6] sayfa 9
3 Sosyal Bilgiler Programı [2] sayfa 72-83
4 Sosyal Bilgiler öğretimindeki Yaklaşımlar [2] sayfa 24-48
5 Yapılandırmacı yaklaşım ve Sosyal bilgiler dersinde uygulanması [2] sayfa 86-107
6 Sosyal bilgiler dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturma ve sosyal bilgiler dersinde kavram öğretimi [2] sayfa 112-133, [2] sayfa 148-177
7 Sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerinin öğretimi [2] sayfa 180-215
8 Sosyal bilgiler dersinde değer öğretimi [2] sayfa 256-283
9 ARASINAV
10 Sosyal Bilgiler Öğretiminde Planlama [2] sayfa 370-393, [5] sayfa 163-180
11 Sosyal bilgiler dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitapları [2] sayfa 288-309, [5] sayfa 189-220
12 Sosyal bilgiler dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitapları [2] sayfa 288-309, [5] sayfa 189-220
13 Sosyal bilgiler dersinde ölçme ve değerlendirme [2] sayfa 396-447, [4] sayfa 159-172
14 Sosyal bilgiler dersinde ölçme ve değerlendirme [2] sayfa 396-447, [4] sayfa 159-172
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Üçüncü Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
[2]. Erden, Münire (1996), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yayınları, Ankara.
[3]. TANRIÖĞEN, Abdurrahman (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Lisans Yayınları, Ankara.                                                                           

 [4]. Sönmez, V. (1999). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı.                                                                                           

 [5].   Sözer, E. (1998). Kuramdan uygulamaya sosyal bilimlerin öğretimi. Anadolu Üniversitesi.                                                                                         

 [6.], R. (2006). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ezgi Kitabevi.                                                                                                                                 

 [7]. Güngördü, E. (2002). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım.                                                                                     

 [8].  Safran, M. (2015). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi,(Editör: Bayram Tay ve Adem Öcal)

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 13 13
Kısa Sınav 2 13 26
Ödev 8 3 24
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6