Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Miras Hukuku | ILA 485 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Merve ÖZDEMİR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam´da ölüm sonrasında geriye kalan mal varlığının miras, vasiyet vb. yollarla dağıtımında izlenecek yol ve yöntemlerin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | İslam Miras Hukukunun genel esasları, İslam Miras Hukukuna göre mirasçı olan hısımlar ve mirasçı olma sebepleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Miras Hukukunun temel kavramlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | İslam Miras Hukukunun genel esaslarını anlatabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Tarihi süreç içinde Müslüman devletlerde miras taksimini sorgulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | İslam ve batı hukuklarında miras taksimini karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | İslam Miras Hukukuna yöneltilen eleştirileri tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | İslam Miras Hukukunun temel niteliklerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslâm Miras Hukukunun Genel Özellikleri | |
2 | Miras Hukukundaki Eğilimler ve İslam Miras Hukukunun Niteliği | |
3 | İslam Miras Hukukunun Oluşumuna Etki Eden Kültürel ve Sosyal Şartlar | |
4 | İslâm Miras Hukukunun Temel Kavramları | |
5 | İslâm Miras Hukukunun İlkeleri | |
6 | Tereke Üzerindeki Haklar ve Mirasın Reddi | |
7 | Mirasçı Olma Sebepleri ve Şartları | |
8 | Mirasçılar ve Payları I | |
9 | Mirasçılar ve Payları II | |
10 | Mirasçı Nasbı ve Mirastan Mahrum Bırakma | |
11 | Mirasçılara Vasıyyet ve Mahfuz Hisse | |
12 | Avl, Red ve Münasaha Kavramları | |
13 | Sulh-Tehâruc ve Haml Kavramları | |
14 | Taksim ve İntikal |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hamza Aktan, Mukayeseli İslâm Miras Hukuku, İstanbul 1991 |
Ders Kaynakları | 1. Ali Himmet Berki, İslâm Hukukunda Ferâiz ve İntikal 2. Ahmet Sabri, Ferâidül-Ferâiz 3. Ali Haydar Efendi, Teshîlül-Ferâiz (İslam Miras Hukuku) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |