Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Din Hizmetlerinde Rehberlik ve İletişim | ILA 411 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kübra Cevherli |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, insanların dini konulardaki ve özellikle de din hizmetleri alanındaki danışma ve rehberlik ihtiyaçlarına uygun cevaplar verebilecek iletişim becerileri, bilgi ve anlayışı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Din hizmetleri kavramı ve alanları, dini danışma ve rehberliğin amacı, önemi, ilkeleri ile dini alandaki sorunların kaynakları, nitelikleri ve çözümleri, iletişimin mahiyet ve ilkeleri, din iletişim ilişkileri ve din konulu dini iletişimin özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma ve rehberlik ile ilgili kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Rehberliğin çeşitlerini ve rehberlik ilkelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme, | Sınav , |
3 | Dini danışma ve rehberliğin amacını ve önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | İslam Dinin açısından rehberliğin dayanaklarını karşılaştırmalı olarak değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
5 | Dini Danışma ve Rehberliğin ilke ve kurallarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , |
6 | Din hizmetlerinde dini danışma ve rehberliğin mahiyetini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Din öğretiminde rehberlik yaklaşımını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | İletişimle ilgili kavramlar ve kuramlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
9 | Kişiler arası iletişimin unsurlarını ve sürecini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
10 | İletişimin din olgusu ile ilişkisini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
11 | İletişim ilkelerini din açıdan değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din hizmetleri kavramı ve alanları | |
2 | Dini danışma ve rehberliğin anlamı ve önemi | |
3 | Dini danışma rehberliğin ilkeleri ve yöntemleri | |
4 | Din- birey ilişkisi ve dindarlık olgusu | |
5 | Ruh sağlığı ve din | |
6 | Sosyal açılımlı din hizmetlerinde danışma | |
7 | Ailede dini rehberlik ve aile irşat büroları | |
8 | Dini anlatımda ve öğretimde rehberlik yaklaşımı | |
9 | İletişimin tanımı, mahiyeti ve iletişim unsurlarının birbirleri ile ilişkisi | |
10 | İletişim ilkeleri | |
11 | İletişim-din ilişkisi | |
12 | Okulda dini iletişim | |
13 | Aile ve toplumda dini iletişim | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | S. Cebeci & R. Kaymakcan, Dini Danışma ve Rehberlik, İlitam Ders Notları, Sakarya. |
Ders Kaynakları | Suat Cebeci, Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Dini İletişim, İstanbul, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |